مداخلات پرستاری کاهنده اضطراب در بیماران تحت آنژیوگرافی: مروری گذرا بر مطالعات ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آنژیوگرافی عروق کرونر به عنوان بیشترین مداخله تشخیصی در بیماران مبتلا به بیماری های عروق کرونر، با سطح بالای اضطراب در بیمار، همراه است. این مطالعه با هدف مروری بر مطالعات ایرانی مرتبط با مداخلات پرستاری کاهنده اضطراب در بیماران تحت آنژیوگرافی انجام شده است.

مواد و روش ها:

در این مطالعه مروری جمع آوری اطلاعات با توجه به هدف مطالعه از طریق جستجو در منابع کتابخانه ای و پایگاه های داده ای PubMed، Science Direct، Scopus، Magiran، Iranmedex، SID و با کلمات کلیدی فارسی مداخلات پرستاری، اضطراب، آنژیوگرافی و معادل انگلیسی آن ها انجام شد. بازه زمانی در انتخاب مقالات از سال 2009 تا 2019 بود. در نهایت 20 مقاله فارسی وارد مطالعه شدند.

یافته ها:

نتایج حاصل از 20 مطالعه مورد بررسی نشان دهنده کاهش سطح اضطراب بیماران قلبی تحت آنژیوگرافی در نتیجه استفاده از مداخلات پرستاری مبتنی بر مراقبت حمایتی، مراقبت های بالینی و آموزشی پرستاران، موسیقی درمانی به همراه تصویرسازی هدایت شده، ماساژدرمانی، رایحه درمانی و طب فشاری بود.

بحث و نتیجه گیری:

با توجه به نتایج مطالعات حاضر، می توان گفت، استفاده از مداخلات متنوع حمایت، تسکینی و آموزشی در پرستاری باعث کاهش اضطراب در بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر می شود؛ بنابراین با توجه به شرایط و ماهیت بیماری و تمایل بیمار، می توان از روش های فوق یا ترکیبی از این روش ها در جهت کاهش اضطراب بیمار بهره جست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!