اهمیت مدیریت بحران و آمادگی بیمارستان های نظامی در بلایا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مدیریت بحران یک رویکرد منظم و نظام مند است که به منظور پیشگیری، کاهش آسیب، آمادگی و پاسخ، بازتوانی در مقابله با بلایا تنظیم می گردد و سازمان ها را در برابر بلایا توانمند می سازد. با توجه به افزایش انواع بلایا در جهان و اسناد بین المللی منجمله سند سندای آمادگی در هنگام بروز بلایا ضروری می باشد. بسیاری از افراد آسیب دیده هنگام بلایا از خدمات بیمارستان ها به عنوان سازمان های اصلی مراقبت های بهداشتی بهره مند می شوند. بنابراین آمادگی مراکز درمانی قبل، حین و بعد از بروز بلایا برای ارایه مراقبت های بهداشتی و درمانی سریع و به موقع، الزامی می باشد و ارایه طرح های آمادگی و استراتژی های مقابله با بلایا تاثیرات چشمگیری در کاهش تلفات جانی خواهد داشت. بیمارستان های نظامی در جمهوری اسلامی ایران با توجه به تنوع ماموریت هایشان یکی از مهمترین مراکز بهداشت و درمان کشور بوده و نقش ویژه ای را در بلایا بر عهده دارند. یکی از ماموریت های نیروهای مسلح در ایران امدادرسانی و کمک به مصدومین هنگام وقوع بلایا با امکانات نظامی و منابع بهداشتی می باشد. با توجه به این موضوع سیستم بهداشتی درمانی نیروهای مسلح در زمره اولین مراکز جهت ارایه خدمات بهداشتی درمانی به مصدومین می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اهمیت مدیریت بحران و لزوم آمادگی بیمارستان های نظامی در بلایا با توجه به اسناد بین المللی است.

مواد و روش ها:

این مقاله یک مطالعه مروری است که در سال 1397 از طریق جستجو در اسناد بین المللی و منابع مختلف کتابخانه ای و منابع اینترنتی و سایت هایی از جمله Pub med، Science Direct، WHO، SID و موتور جستجوی Google Scholar در سال های 2008 تا 2018 با کلید واژه های مدیریت بحران، بلایا، بیمارستان های نظامی، آمادگی انجام شد.

یافته ها:

این مطالعه با توجه به تاکید اسناد بین المللی در زمینه مدیریت بحران و آمادگی بیمارستان ها در هنگام وقوع بلایا بالاخص بررسی میزان آمادگی بیمارستان های نظامی در بلایا انجام شد و مشخص شد بیمارستان ها و بیمارستان های نظامی آمادگی مناسبی در برابر انواع بلایا ندارند و نیازمند توسعه زیرساخت ها، تدوین برنامه مدیریت بحران و آموزش، تمرین در زمینه آمادگی در بلایا می باشند.

بحث و نتیجه گیری:

مدیران بیمارستان های نظامی باید درک جامع و واحدی در مقوله مدیریت بحران و بلایا داشته باشند، سپس برنامه های جامعی برای مدیریت انواع بلایا و بحران ها تهیه و تنظیم کرده و سپس این برنامه ها جهت توانمندسازی و آمادگی پرسنل درمانی ارایه گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!