ارزیابی انتقادی استعاره «سورپرایز اکتبر» و انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در محیط سیاسی آمریکایی، سورپرایز اکتبر رویدادی خبری است که عمدا ایجاد و زمانبندی می شود یا بعضی اوقات خودبه خود رخ می دهد تا نتیجه انتخابات، به ویژه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد. ازآنجاکه تاریخ برگزاری انتخابات ملی آمریکا در اوایل ماه نوامبر 2020 است، حوادثی که در ماه اکتبر اتفاق می افتد پتانسیل بیشتری را برای تاثیرگذاری بر تصمیمات رای دهندگان احتمالی دارد. با توجه به شرایط ناامید کننده ترامپ در نظرسنجی‎ها، جمهوری خواهان به دنبال بهره برداری از کوچک ترین پتانسیل ها برای تغییر فضا و جو سیاسی به نفع وی هستند از همین روی با توجه به تجربه تاریخی در انتخابات ایالات متحده بسیاری از کارشناسان بحث سورپرایز اکتبر را شانس اصلی ترامپ برای پیروزی در انتخابات می دانند.
آنچه تحت عنوان سورپرایز اکتبر برای پیروزی ترامپ در انتخابات مطرح می شود عبارت است از: رونمایی از واکسن کرونا، رشد بازار سهام، نحوه تعامل با ایران (نوع اقدام علیه ایران ازجمله حتی حمله نظامی به برنامه هسته‏ای ایران می تواند به عنوان سورپرایز اکتبر برای ترامپ باشد)، فراخواندن نیروهای نظامی آمریکایی از سایر کشورها از جمله آلمان، افغانستان و کره جنوبی و تلاش برای نشان دادن ارتباط روسیه با دولت باراک اوباما.
بررسی تاریخی نشان می دهد که در مورد سورپرایز اکتبر در حوزه سیاست خارجی بیش از حد اغراق شده است و مهم ترین وقایع معروف به سورپرایز اکتبر عمدتا مربوط به مسایل داخلی آمریکا بوده و صرفا آن دسته از تحولات خارجی که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم آمریکا دارند توانسته اند «تا حدی» تاثیرگذار باشند. انتخابات اخیر آمریکا شدیدا تحت تاثیر سه موضوع داخلی شیوع کرونا، وضعیت اقتصادی و بیکاری، اختلافات نژادی و آشوب های داخلی است. در این شرایط سخت است که تصور کنیم یک اقدام در سیاست خارجی مثلا مثل توافق با کره شمالی یا خروج سربازان از آلمان یا حتی افغانستان در اوج مذاکرات صلح با طالبان و یا اقدام نظامی علیه ایران (با توجه به شیوع کرونا و مخالفت سیا با اقدام نظامی)  نقش تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا داشته باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2175046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!