اثر عصاره های گیاهی کانسولیدا اورینتالیس، ماتریکا چامومیل و آدونیس ورنالیس در رشد قارچ متاریزیوم آنیزوپیله

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
حشره کش های بیولوژیک به دلیل سازگاری با طبیعت و ارزانی، تاثیر مناسب تری نسبت به حشره کش های شیمیایی دارند و مقاومت نسبت به آن ها کمتر ایجاد می شود. در این میان توجه زیادی به استفاده قارچ های آنتوموپاتوژن گردیده و قارچ Metarhizium anisopliae یکی از قارچ های بیمارگر حشرات می باشد. در این مطالعه عصاره سه گیاه Consolida orientalis، Matrica chamomile و Adonis vernalis که قبلا اثر حشره کشی آنها ثابت شده بود انتخاب، و اثر آنها بر روی رشد و اسپورزایی Metarhizium anisopliae بررسی گردید تا در صورت عدم تاثیر مهاری این عصاره ها بر روی رشد این قارچ بتوان به شکل توام در مبارزه با بندپایان استفاده نمود. از عصاره های گیاهی شامل غلظت های 1/0 درصد، 10 درصد و 20 درصد برای Consolida orientalis، 2/0 درصد، 5/0 درصد و دو درصد Matrica chamomile و یک درصد، 10 درصد و 20 درصد Adonis vernalis استفاده شد. عصاره Consolida orientalis، Matrica chamomile و Adonis vernalis روی میزان رشد میسیلیوم و درصد اسپورزایی Metarhizium anisopliae در مقایسه با شاهد (05/0>P) معنی دار است. با توجه به نتایج بدست آمده در این مطالعه مشخص گردید که عصاره ی Adonis vernalis در غلظت 1 درصد و Matrica chamomile در غلظت 2/0 درصد کمترین اثر را روی رشد میسلیوم و اسپورزایی قارچ متاریزیوم انیزوپلیه داشت. با عنایت به تاثیر این عصاره ها در ازبین بردن بندپایان انگلی، می توان از ترکیب این عصاره ها و قارچ متاریزیوم در کنترل بیولوژیک بندپایان انگل استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2175367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!