بررسی حذف مواد رنگزا از پساب با استفاده از نانوجاذب های کامپوزیت آلومینا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرآیند جذب سطحی یک روش موثر است که به دلیل ساد گی، در دسترس بودن، آسانی فرآیند و قیمت مناسب آن به صورت گسترده برای حذف مواد رنگزا از پساب استفاده می شود.نانوجاذب ها با خواص منحصر به فرد نظیر مساحت سطح بزرگ تر، فعل و انفعالات در روی سطح و بهبود واکنش پذیری فرصت های جدیدی برای حذف آلاینده ها با استفاده از یک روش کارآمد و مقرون به صرفه در مقایسه با سایر روش ها فراهم می کنند. در این میان،  گروهی از نانوکامپوزیت های آلومینا به صورت جاذب به دلیل مساحت سطح بالا، خواص مکانیکی خوب و مقاومت مناسب در مقابل تخریب حرارتی مورد توجه قرار گرفته اند. نانوکامپوزیت ها شامل حداقل دوفاز هستند که یکی در دیگری پراکنده شده و یک شبکه سه بعدی ایجاد می شود. نانوکامپوزیت ها خواصی متفاوت از مواد سازنده اولیه خودشان دارند. در این تحقیق به بررسی ظرفیت جذب نانوجاذب های کامپوزیت آلومینا شامل آلومینا- نانولوله های کربنی، کربن فعال، اکسیدهای فلزی، پلیمر و کیتوسان پرداخته شده است. در ادامه، حذف مواد رنگزا و ترکیبات آلی توسط نانوجاذب های کامپوزیت آلومینا و عوامل موثر بر جذب بررسی شده است. تاثیر عوامل مختلف بر ظرفیت جذب نانوجاذب های کامپوزیت آلومینا و سازوکار جذب نشان می دهد که کلیه نانوجاذب های کامپوزیت آلومینا دارای ظرفیت جذب بهتری برای حذف مواد رنگزا نسبت به نانوجاذب آلومینای ساده هستند. بررسی ها نشان می دهند که، کامپوزیت آلومینا/ نانولوله های کربنی (CNT) به عنوان جاذب برای حذف مواد رنگزا استفاده می شود. آلومینا می تواند بر روی مقاومت فشاری، آب دوستی، تخلخل و ظرفیت جذب CNT اثر بگذارد. کامپوزیت آلومینا/ CNT می تواند ظرفیت جذب را چند برابر افزایش دهد. کامپوزیت آلومینا/ کربن فعال می تواند جذب سطحی را افزایش دهد زیرا فرآیند جذب سطحی به صورت فیزیکی و شیمیایی رخ می دهد. کربن فعال حفراتی دارد که می تواند جذب را انجام و آلومینا گروه های عاملی دارد که می تواند با ماده رنگزا واکنش دهد. کیتوسان شامل گروه های عاملی OH - و آمینو NH2- می باشد که می تواند با ماده رنگزا اتصال یابد. اما کیتوسان تمایل زیادی به تجمع یافتن و تشکیل ژل دارد و مقدار زیادی گروه های عاملی آن توانایی واکنش دادن با ماده رنگزا از دست می دهند. کامپوزیت آلومینا/ کیتوسان مکان های اتصال و پایداری مکانیکی را بهبود می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2175568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!