جایگاه نقاشی فیگوراتیو معاصر ایران در اقتصاد هنر
با این که اقتصاد هنر از جانب اکثر هنرمندان انکار می شود، حمایت مالی همواره از اساسی ترین عوامل شکل گیری و ادامه یک جریان هنری در طول تاریخ بوده است. از طرفی نقاشی فیگوراتیو معاصر ایران همواره با چالش پیدا کردن خریدار در بین حجم انبوه مبادلات نقاشی انتزاعی، نقاشی خط و نگارگری های با مشخصه ارزش های بازاری دست و پنجه نرم می کند. در این پژوهش سعی شده تا با بررسی آثار مبادله شده در حراجی تهران به این مقوله مهم پرداخته شود که جایگاه نقاشی فیگوراتیو در اقتصاد هنر معاصر ایران یعنی بازار ملی چیست، شمار اغلب آثار فروخته شده در چه سطحی قرار دارند و آیا منطبق با معیارهای بازاری شکل گرفته اند یا با ارزش های زیبایی شناختی همگام هستند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر بازار ملی بر جریان نقاشی فیگوراتیو ایران است که با روش اسنادی اطلاعات آن جمع آوری شده است. نتیجه این که نقاشی فیگوراتیو تنها ده درصد حجم کل مبادلات بازار ملی را به خود اختصاص داده است پس می توان این گونه به جمع بندی رسید که هنوز جای مناسبی در اقتصاد هنر معاصر پیدا نکرده است. شایان ذکر است در گذشته اغلب آثار با ویژگی ارزش های بازاری انتخاب می شدند اما رفته رفته این روند بهبود پیدا کرده و با توجه به حمایت مالی دولت از بازار ملی، می توان امید داشت که کیفیت آثار فروخته شده در حراجی تهران نقش به سزایی در ادامه جریان نقاشی فیگوراتیو در آینده خواهد داشت.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.