طراحی مدل معادلات ساختاری نقش عملکرد تیم ملی بر بروز مولفه های هویت ملی دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ورزش در دنیای امروز به عنوان یکی از عناصر سازنده هویت، از جایگاه مهمی برخوردار است که توجه جامعه شناسان و مدیران ورزشی را به خود جلب کرده است. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، عملکرد کلی تیم ارزیابی و از طریق پرسشنامه هویت ملی باگدانو  (2011) و پرسشنامه محقق ساخته میزان تماشای مسابقات ورزشی، مدل عملکرد تیم ملی بر مولفه های هویت ملی دانشجویان سنجش شد. پس از تایید روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر استادان، پایایی پرسشنامه های عملکرد تیم ملی و هویت ملی با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 72/0 و 91/0 به دست آمد و تایید شد. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان کشور بودند که 317 نفر از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از بین دانشگاه های کشور به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه های تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از برازش مناسب مدل بود. همچنین نتایج نشان داد که عملکرد تیم ملی بر تمامی ابعاد هویت ملی (آگاهی شناختی، ارزیابی عمومی و ارزیابی شخصی، استقلال، مشارکت رفتاری و پیوند با خود) اثر دارد که در این بین عملکرد تیم ملی بیشترین تاثیر را بر عامل ارزیابی عمومی و کمترین تاثیر را بر عامل آگاهی شناختی گذاشته بود. بنابراین، ضروری است تا به مقوله عملکرد تیم های ملی به عنوان عامل مهم اثرگذار بر هویت ملی توجه ویژه ای صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2176461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!