بررسی مورفومتری تخمدان موالید موش‫های سوری تحت تیمار با اگزالی‫پلاتین در طی دوره پیرازایشی با استفاده از تکنیک استریولوژی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اگزالی پلاتین نسل سوم داروهای پلاتینی است که درمان اصلی سرطان های کولورکتال محسوب می شود. اگزالی پلاتین منجر به مهار تکثیر و نسخه برداری DNA شده و سبب آپوپتوز، نکروز در سلول های سرطانی و سلول های با تکثیر بالا می شود. اگرچه اگزالی پلاتین به طور وسیع مورد استفاده قرار می گیرد ولی اطلاعات کافی در رابطه با تاثیر آن روی ساختار تخمدان وجود ندارد. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی خصوصیات مورفومتری تخمدان موالید 30 و 60 روزه با استفاده از تکنیک دقیق و غیرسوگیرانه استریولوژی متعاقب تجویز اگزالی پلاتین طی دوره پیرازایشی در موش سوری بود.

روش کار

در مطالعه تجربی حاضر، تعداد 32 سر موش بالغ ماده برای گروه های درمان (قبل آبستنی، آبستنی و شیردهی) و کنترل استفاده شد. به منظور جفت گیری موش‫ها در قفس‫های جداگانه قرار گرفتند. موش های گروه کنترل به میزان 2/0 میلی لیتر نرمال سالین را به صورت داخل صفاقی طی 21 روز قبل آبستنی، آبستنی و شیردهی دریافت کردند. گروه های تجربی شامل گروه های قبل آبستنی، آبستنی و شیردهی داروی اگزالی پلاتین را به میزان 3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 3 بار در هفته به صورت داخل صفاقی طی 21 روز به ترتیب قبل از جفت گیری، طی آبستنی و بعد از زایمان دریافت کردند. در روز 30 و60 بعد از تولد، موالید یوتانایز شده و نمونه های تخمدان از هشت سر موالید هر گروه جهت انجام مطالعات استریولوژیکی دریافت گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که در موالید 30 روزه، حجم متوسط اووسیت مربوط به فولیکول های آنترال، پره آنترال و همچنین حجم متوسط فولیکول های آنترال در تمامی گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل به صورت معنی دار کاهش یافته است (0/05< p). به علاوه در موالید 60 روزه حجم کل فولیکول ها، حجم متوسط فولیکول‫های آنترال و همچنین حجم متوسط اووسیت مربوط به فولیکول های آنترال در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری را نشان داد (0/05<p). این در حالی بود که حجم کل تخمدان، حجم کورتکس و حجم متوسط فولیکول های پره آنترال تنها در گروه تجربی آبستنی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (0/05< p).

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از داروی اگزالی پلاتین منجر به القای اثرات نامطلوب بر روی خصوصیات مورفومتری تخمدان در دوره پیرازایشی خصوصا در دوره آبستنی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2177213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!