بررسی نقش واحدهای مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ها در ارتقاء سرمایه اجتماعی پلیس (مورد مطالعه: کلانتری های شهر مشهد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پلیس با الهام از سیاست های گذشته و در اجرای وظیفه قانونی مبنی بر میانجی گری، اقدام هایی درخصوص حل وفصل پدیده مجرمانه بین اصحاب دعوا به عمل می آورد که دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی این نقش را بر عهده دارد. بنابراین، تحقیق حاضر، با هدف بررسی نقش واحدهای مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری های مشهد به عنوان نقش واسطه گر در افزایش سرمایه اجتماعی ناجا نگاشته شده است.

روش شناسی:

 تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ به لحاظ ژرفایی، پهنانگر و از نظر اجرا و کنترل شرایط تحقیق، یک بررسی پیمایشی و با استفاده از ابزار اندازه گیری پرسشنامه می باشد. با توجه به موضوع، تحقیق حاضر دارای دو جامعه آماری متفاوت می باشد؛ جامعه آماری اول را کارشناسان واحدهای مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری های شهر مشهد مقدس، به منظور تعیین عملکرد سازمانی تا رسیدن به اشباع نظری (30نفر) و جامعه آماری دوم را نیز، مراجعین واحدهای مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری های شهر مشهد مقدس که در این مرحله حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 162 نفر تعیین شده را تشکیل می دهند. شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، از 4 سرکلانتری، تعداد 8 کلانتری به صورت تصادفی انتخاب و داده ها جمع آوری شده است.

یافته ها:

 یافته های تحقیق، حاکی از وجود روابط معنی دار بین متغیرهای ارایه شده در فرضیات تحقیق می باشد. بنابراین، بین متغیرهای مستقل عملکرد واحدهای مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری، میزان بهره مندی از خدمات و رضایت مندی از خدمات مراجعین با متغیر وابسته تحقیق، سرمایه اجتماعی پلیس، رابطه معنی دار وجود دارد.

نتیجه گیری: 

نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که متغیرهای باقی مانده در مدل رگرسیونی، شامل متغیرهای عملکرد واحدهای مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری و رضایت مندی مراجعین از خدمات واحدهای مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری، به ترتیب بیشترین تاثیر را بر متغیر سرمایه اجتماعی پلیس داشته و توانسته اند براساس ضریب تعیین تعدیل شده، 23 درصد از تغییرات سرمایه اجتماعی پلیس را تبیین نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2177295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!