تعیین میزان اثر گذاری ویژگی های خاک بر رواناب و رسوب در سطح زیررده با استفاده از تحلیل مولفه های اصلی (مطالعه موردی: دشت اردبیل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شناخت عوامل و فرآیندهای موثر بر فرسایش و رسوب خاک در یک منطقه، در ارایه راهکارهای مناسب برای حفاظت خاک ضروری می باشد. در این پژوهش، تاثیر ویژگی های خاک بر میزان رواناب و رسوب با استفاده از دستگاه شبیه ساز باران در سطح زیر رده، در دشت اردبیل بررسی گردید و برای بیان تاثیر ویژگی های خاک، از تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی (PCA) استفاده شد. 77 نمونه خاک سطحی با روش شبکه های منظم (3500×3500 متر) تهیه گردید و برخی از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک (بافت، رطوبت اشباع، کربن آلی، هدایت الکتریکی، اسیدیته، نیتروژن کل و پتاسیم) در آزمایشگاه اندازه گیری شد. علاوه بر آن، درصد پوشش گیاهی در نقاط نمونه برداری نیز از طریق پلات اندازه گیری شد. نمونه برداری رواناب و رسوب با استفاده از دستگاه شبیه ساز باران (با شدت 9/23 میلی متر بر ساعت و مدت 10 دقیقه) در 40 نقطه اجرا و نمونه های رواناب و رسوب برداشت و به آزمایشگاه منتقل شد. نیم رخ های شاهد خاک تا سطح زیر رده با استفاده از سیستم جامع آمریکایی تشریح شدند. نتایج تحلیل مولفه های اصلی (PCA) نشان داد نه عامل از 13 عامل بررسی شده در سه مولفه اصلی قرار گرفته که در مجموع 01/57 درصد از تغییرات میزان رسوب را توجیه می کنند. بر طبق نتایج، بیش ترین میزان رواناب (8/4 لیتر بر متر مربع) و رسوب (58 گرم بر متر مربع) در زیررده Psamments اندازه گیری شد. میزان کم کربن آلی در این زیر رده (78/0 درصد)، موجب کاهش نفوذ پذیری خاک و افزایش حجم رواناب تولیدی می گردد. همچنین کم ترین میزان رواناب (4/2 لیتر بر متر مربع) و رسوب (84/21 گرم بر متر مربع) در زیر رده Xeralfs مشاهده شد که در آن میزان کربن آلی (21/3 درصد) و پایداری خاکدانه ها (59/6 درصد) زیاد بوده و به بتع آن، نفوذ پذیری خاک افزایش و تلفات خاک کاهش پیدا می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p2177428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!