ارزیابی ناپایداری و تخریب اراضی با استفاده از روش های فازی، تحلیل سلسله مراتبی و ترکیب خطی وزنی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز بختگان فارس)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در کشور ایران، با وجود شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک، استفاده بهینه از منابع محدود آب و خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آنچه به عنوان تخریب سرزمین از آن یاد می شود، نتیجه سیاست های نادرست در مدیریت اراضی است که نمونه بارز آن در حوزه آبخیز بختگان به چشم می خورد. عوامل و دخالت های انسانی و نیز تغییر اقلیم و پدیده خشکسالی در سال های اخیر و نیز بسیاری عوامل دیگر سبب شده تا این حوزه از نظر منابع آبی و خاکی به شدت تخریب شده و حیات تالاب بختگان در معرض نابودی قرار گیرد. در این مطالعه سعی گردید تا ضمن شناسایی عوامل و پارامترهای اکولوژیکی طبیعی و نیز عوامل انسانی موثر در تخریب و آسیب پذیری حوزه، با استفاده از روش طبقه بندی فازی، روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و قابلیت های مدل سازی سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، از داده های حاصل از معیارها و لایه های موثر استفاده شده و میزان آسیب پذیری و تخریب اراضی در سطح حوزه تعیین گردد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد، میزان تخریب و ناپایداری اراضی در سطح حوزه دارای گسترش زیادی (48% از مساحت حوزه) است، اما آسیب پذیری در بخش های مرکزی و پایین دست حوزه و غالبا در محدوده های تحت دخالت عوامل انسانی مانند تراکم زیاد جمعیت، مصرف و بهره برداری آب در بخش کشاورزی، مدیریت های نادرست در کاربری اراضی منطقه و نیز سدها و بندهای احداث شده ایجاد گردیده است و همچنین عوامل و پارامترهای انسانی دارای نقش پررنگ تری در تخریب و آسیب پذیری منطقه در مقایسه با عوامل اکولوژیکی و محیطی دارا می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
321 تا 335
لینک کوتاه:
magiran.com/p2177650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!