بررسی میزان فراوانی کانال مزیال میانی ورادیکس انتومولاریس در مولرهای اول مندیبل توسط توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی در جمعیتی از ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگرچه مطالعات زیادی درمورد آناتومی داخلی مولرهای مندیبل وجود دارد، اما هنوز درمورد شیوع کانال مزیال میانی و ایسموس در ریشه مزیال مولر های مندیبل اختلاف نظر وجود دارد وهمچنین ریشه سوم دیستولینگوال (رادیکس انتومولاریس) که این مورد میتواند در هر جمعیتی دیده شود، اما بیشتر در آسیایی ها دیده میشود و درمان ریشه را دشوار میسازد. از آنجا که مطالعات درمورد کانال مزیال میانی، ایسموس و رادیکس انتومولاریس درشمال ایران محدود است، برآنیم تا شیوع این موارد را در شمال کشور، با استفاده از تکنیک دقیق CBCT مورد مطالعه قرار دهیم .

مواد و روش ها

در این مطالعه گذشته نگر، تصاویر CBCT مربوط به 200 دندان مولر اول مندیبل، بدون هیچ گونه درمان ریشه و کاملا رویش یافته و تکامل یافته مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه های دارای اپکس باز، تحلیل ریشه یا کلسیفیکاسیون، روکش و ترمیم وسیع از مطالعه خارج شدند. جنس بیمار، سن بیمار،موقعیت دندان (چپ و راست)،تعداد کانال ها در ریشه مزیال،وجود یا عدم وجود ایسموس در ریشه مزیال،محل حضور کانال مزیال میانی و محل حضور ایسموس در ریشه مزیال و وجود یا عدم وجود ریشه دیستو لینگوال (رادیکس انتومولاریس) در سه گروه سنی 20> ، 40-20 و 40< بررسی شدند.

یافته ها

اختلاف معناداری بین میانگین فشار وارده بر دندان ها در بین دو گروه مشاهده نشد (p>0.05). اختلاف معناداری بین فراوانی های انواع شکست در بین دو گروه مشاهده نشد (p>0.05). فراوانی شکست  cohesive در گروه CEM دو برابر گروه MTA بودند.

نتیجه گیری

در مجموع، با توجه به فراوانی ایسموس و کانال مزیال میانی و رادیکس انتومولاریس در جمعیت، که قابل چشم پوشی نیست، عدم پیدا کردن و درمان این فضاها میتواند یکی از دلایل اصلی شکست درمان اندودنتیک باشد، بنابراین توصیه به پاکسازی کامل و پر کردن این فضاها در درمان های اندودنتیک جراحی و غیرجراحی میشود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2178801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!