رقم جدید بی خار و زودرس گلرنگ پرنیان، مناسب کشت آبی در مناطق معتدل سرد و گرم کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

رقم پرنیان حاصل انتخاب تک بوته از توده محلی گلرنگ اصفهان با استفاده از روش گزینش لاین های خالص است. این رقم به همراه 14 لاین و رقم به منظور تعیین پایداری و سازگاری، در چهار منطقه کرج، داراب فارس، ورامین و اصفهان در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار به مدت دو سال زراعی (1394-1392) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل با استفاده از روش های مختلف پایداری نشان داد که رقم جدید پرنیان با بیشترین میزان عملکرد دانه(2794 کیلوگرم در هکتار) و کمترین میزان ضریب تغییرات محیطی(7/2) و واریانس محیطی (40435) به عنوان پایدارترین ژنوتیپ شناخته شد. این رقم در یک بررسی دو ساله دیگر (1394-1392) در شرایط نسبتا شور در پنج منطقه کرج، داراب، اصفهان، ورامین و زابل به همراه ارقام شناخته شده کشور نظیر صفه، پدیده، گلمهر و گلدشت برتری خود را با عملکرد 2894 کیلوگرم در هکتار نشان داد. در آزمایش های تحقیقی - تطبیقی رقم جدید پرنیان در سه روستای خدابخش، قاسم آباد و مستی خون منطقه زابل کشت و با رقم شاهد صفه مقایسه شد که عملکرد دانه این رقم به ‏ترتیب با میانگین 2865، 2598 و 2947 کیلوگرم در هکتار به مقدار 10، 6 و 23/5 درصد نسبت به شاهد صفه برتری نشان داد. از نظر زمان رسیدگی فیزیولوژیک نیز رقم پرنیان 10 روز زودرس تر از رقم گلرنگ می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p2179335 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!