مقایسه عملکرد و کیفیت رقم جدید چغندرقند متحمل به خشکی پایا با رقم شاهد خارجی راستا در استان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

به منظور ارزیابی و مقایسه کمی وکیفی رقم چغندرقند بهاره و متحمل به خشکی پایا با رقم خارجی راستا، این بررسی در دو شرایط آبیاری نرمال و تنش خشکی در سال 1395 انجام شد. از هر رقم نیم هکتار کشت شد که نصف سطح زیر کشت هر رقم از نوبت آبیاری دوم به بعد بصورت یک در میان (دور آبیاری 14 روز یکبار) و نصف دیگر آبیاری کامل (دور آبیاری 7 روز یکبار) انجام شد. در اواخر مرحله رشد تعداد چهار نمونه در طول دو خط پنج متری و به طور تصادفی از هر تیمار برداشت و خمیر ریشه برای تعیین صفات کیفی تهیه گردید. ارزیابی اقتصادی سودمندی کاشت رقم جدید پایابه روش منفعت به هزینه و بودجه بندی جزیی صورت گرفت. نتایج نشان داد که میانگین عملکرد ریشه ارقام در دور آبیاری 7 روز (آبیاری نرمال) و 14 روز (شرایط تنش) به ‏ترتیب برابر 93/7 و 57/6 تن در هکتار بود. درصد قند ارقام نیز در دور آبیاری 7 و 14 روز به‏ ترتیب برابر 5/16 و 14 درصد بود. بین دو رقم از نظر عملکرد تفاوت معنی‏داری دیده نشد، اما میانگین درصد قند رقم راستا در هر دو شرایط با مقدار 16/9 درصد بالاتر از رقم پایا با مقدار 13/7 درصد بود.کاهش عملکرد در ارقام پایا و راستا در شرایط تنش به ‏ترتیب برابر با 31 و 46 درصد بود. درصد قند رقم پایا در شرایط تنش حدود 8 درصد و در رقم راستا 21 درصد نسبت به شرایط آبیاری نرمال کاهش یافت. ارزیابی اقتصادی نشان دادکه رقم پایا در دور آبیاری 14 روز (تنش) 95 درصد و در دور آبیاری 7 روز 63 درصد رقم راستا درآمدزایی دارد و لذا رقم پایا در شرایط تنش و کمبود آب، قدرت رقابت بیشتری با رقم راستا که یکی از ارقام چغندرقند خارجی خوب محسوب می ‏شود دارد. با توجه به حساسیت رقم پایا نسبت به بیماری ریزومانیا و رایزوکتونیا کشت آن فقط در خاک‏ های عاری از این بیماری‏ ها قابل توصیه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 295
لینک کوتاه:
magiran.com/p2179337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!