«گزارش فنی»مکان یابی مناطق مناسب احداث سد زیرزمینی در حوضه آبخیز قوری چای با کاربرد سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS/RS) با روش وزن دهی بر اساس تابع کویین

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

احداث سدهای زیرزمینی به عنوان راهبردی جدید در مدیریت منابع آب به خصوص در نواحی خشک و نیمه خشک کشور در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. میان حوضه ها و نقاط خروجی حوضه های بزرگ که مقاطعی مناسب از نظر توپوگرافی، شیب و نهشته های آبرفتی دارند قادر خواهند بود منابع آبی مناسبی را از طریق احداث سدهای زیرزمینی ذخیره و در اختیاربهره برداران قرار دهند. حوضه آبخیز قوری چای بنا به دلایل اشاره شده یکی از مناطق اولویت دار و مهم استان اردبیل برای احداث سدهای زیرزمینی است. مکان یابی مناسب برای احداث سدهای زیرزمینی در مناطقی با این خصوصیات در سطح وسیع، راهبرد دیگری در بهبود مدیریت منابع آبی است. در این تحقیق با بهره گیری از روش های سنجش از دور و کاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی و معرفی روش های مختلف بکار برده شده توسط کارشناسان در وزن دهی و اولویت بندی پارامترهای دخیل در مکان یابی از شیوه ای جدید در وزن دهی با عنوان ماتریس وزنی بر اساس تحلیل آماری و تابع کویین استفاده گردید که اساس آن نه بر مبنای نظرات کارشناسی و پرسشنامه که در روش های سلسله مراتبی و چند معیاره استفاده می گردد، بلکه بر اساس تحلیل آماری و وزن دهی یکسان برای تمام پارامترها استوار است. با تهیه لایه های شیب، کاربری اراضی، زمین شناسی و همچنین لایه های تصویری عمق آبرفت و سطح ایستابی که از روش درون یابی عکس فاصله با استفاده از امکانات ابزاری GIS در حوضه مورد پژوهش بدست آمد، با تلفیق لایه های تولیدی، لایه نهایی تهیه گردید. ین لایه اولویت-بندی و موقعیت مکانی مناسب سدهای زیرزمینی در سطح 79260 هکتار از حوضه را با تلفیق لایه هایی که به صورت مستقل و با وزن یکسان و به صورت واحدهای همگن تهیه شده در اختیار قرار می دهد.  برای اولویت بندی از روش کلاس بندی استاندارد استفاده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
292 تا 302
لینک کوتاه:
magiran.com/p2179373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!