شناسایی موانع خودمراقبتی برای پیشگیری از شیوع کووید-19 از دیدگاه متخصصین سلامت و مردم: یک مطالعه ترکیبی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ویروس کرونا شیوع غافلگیرانه و گسترده ای داشته و پیامدهای زیانبار آن در ابعاد مختلف زندگی مشهود است. این مطالعه باهدف شناسایی موانع خودمراقبتی برای پیشگیری از شیوع کووید 19 از دیدگاه متخصصین سلامت و مردم انجام شد.

مواد و روش ها:

 این پژوهش به صورت ترکیبی از مطالعه کیفی ومطالعه کمی از نوع مقطعی طراحی شد. در بخش کیفی این مطالعه، بحث گروهی متمرکز با اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مصاحبه غیرحضوری با مردم اجرا شد. سپس بر مبنای داده های استخراج شده از این مرحله، پرسشنامه 40 سوالی با روایی و پایایی تایید شده (آلفای کرونباخ 90/0) طراحی شد. 1056 نفر از مردم ایران طی 4 روز در شبکه های اجتماعی نظرسنجی شدند. داده ها در نرم افزار SPSS 21 توصیف و تحلیل شدند.

یافته ها:

 طبق نتایج مرحله کیفی، موانع خودمراقبتی شامل 6 طبقه اصلی موانع اجتماعی، موانع روانشناختی، موانع مذهبی، موانع سیاستی و مرتبط با حاکمیت، موانع مرتبط با نظام سلامت و موانع اطلاعاتی بودند. براساس نتایج نظرسنجی عوامل سیاستی مدیریتی (میانگین نمره=87/78) و سپس عوامل روان شناختی (باور، رفتار، شخصیت) (میانگین نمره=01/70)، مهم ترین موانع خودمراقبتی از دیدگاه مردم بود. میانگین نمره خودمراقبتی (نمره ای که افراد از 1 تا 10 به خودشان دادند) 50/8 بود. میانگین نمره خودمراقبتی در زنان (0001/0<p) و در افراد با سطح تحصیلات بالاتر (007/0=p) به طور معنی داری بیش تر بود. بین میانگین نمره خودمراقبتی افراد به تفکیک وضعیت تاهل (61/0=p) و نوع شغل (052/0=p) تفاوت معنی دار نبود.

استنتاج

مدیران حوزه سلامت و سیاستگذاران می توانند با برنامه ریزی در خصوص موانع شناسایی شده در این مطالعه، مردم را برای خودمراقبتی بیش تر و موثرتر هدایت و همراهی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2179760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!