بررسی سرولوژیکی دام های کشتارگاهی شهرستان رشت ازنظرآلودگی به انگل توکسوپلاسما بااستفاده از روش آگلوتیناسیون تغییریافته (MAT)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توکسوپلاسما گونده ای یک انگل با انتشار جهانی است که می تواند حیوانات و انسان را آلوده کند. عفونت با این انگل زیونوز عمدتا با مصرف گوشت نیم پز یا خام، که حاوی کیست های بافتی است ایجاد می شود. مطالعه حاضر به منظورپایش میدانی روش MIT درتعیین میزان آلودگی دامهای کشتارگاهی شهرستان رشت به انگل توکسوپلاسماانجام گرفته است. مطالعه حاضر به منظور تعیین شیوع عفونت توکسوپلاسموز در حیوانات اهلی در استان گیلان صورت گرفته است. در این مطالعه تجربی نمونه های سرم از 166 حیوان شامل 48 گاو، 85 گوسفند و 33 بز برای شناسایی آنتی بادی های ضد توکسوپلاسما تهیه شد و با آزمون آگلوتیناسیون اصلاح شده (MAT)بررسی شدند. آنتی بادی های ضد توکسوپلاسما در 30 نمونه سرم به دست آمده از 166حیوان (18/1%) شناسایی گردید. بالاترین میزان عفونت در گوسفند (24/7%) و به دنبال آن آلودگی در گاو (16/7%) و بز (3 %) یافت شد. بیشتر گوسفندان (23%) تیتر آنتی بادی 1:20 داشتند. 8/7 درصد از حیوانات نر و 22/9 از ماده ها سرم مثبت بودند و این تفاوت ازنظر آماری معنی دار بود (5%>p). همچنین برحسب منطقه جغرافیایی اختلاف معنی داری دیده شد (5%>p). شیوع سرولوژیک بالای توکسوپلاسموز که در این منطقه مشاهده شد نشان می دهد که حیوانات اهلی می توانند نقش عمده ای در انتقال عفونت به انسان از طریق مصرف گوشت نیم پز داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2179961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!