بررسی مقایسه ای اثر درمانی ترانکسامیک اسید موضعی با تامپون در کنترل خونریزی بینی: کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اپیستاکسی یکی از شایع ترین علل مراجعه به بخش اورژانس است که درمان مناسب و موثر در کوتاه مدت نیاز دارد. بنابراین هدف این مطالعه مقایسه نتایج ترانکسامیک اسید موضعی (TA) با تامپون بینی در درمان اپیستاکسی بود.

مواد و روش ها

مطالعه کار آزمایی بالینی حاضر بر روی 150 بیمار با خونریزی بینی در سه گروه انجام شده است. بیماران گروه اول به عنوان گروه کنترل تحت درمان با تامپونی قرار گرفتند که با پماد تتراسایکلین چرب شده بود. در گروه دوم (گروه TA) گاز cm15 با ترانکسامیک اسید تزریقی با غلظت mg 500 در هر ml5 خیسانده شده و در مجرای بینی خونریزی دهنده جای گرفت و بعد از قطع خونریزی، از بینی خارج شد. در گروه سوم، گاز cm15 با ترانکسامیک اسید تزریقی با غلظت mg 500 در هر ml5 خیسانده شده و در مجرای بینی خونریزی دهنده جای گرفت و بعد از قطع خونریزی، از بینی خارج شد و بلافاصله تامپونی که با پماد تتراسایکلین چرب شده بود. سپس وضعیت خونریزی و تهوع در 24 ساعت اول و هفته اول پس از مداخله ارزیابی و ثبت شد. در نهایت تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار SPSS انجام و آزمون های کای اسکور و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد.

یافته ها

زمان توقف خونریزی در گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر از گروه های مداخله بود (0/04= P). بروز عوارض جانبی نظیر تهوع و استفراغ در گروه های دریافت کننده TA به مراتب کمتر از گروه کنترل بود (0/05<P). 

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت TA در کاهش زمان خونریزی بینی با عوارض جانبی کمتر است که می تواند به عنوان درمانی همراه درمان استاندارد تجویز شود و به طور چشمگیری باعث کنترل خونریزی در کوتاه مدت شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2180672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!