ارزیابی ریسک ابتلا به بیماری کووید-19 در محیط های شغلی با استفاده از تکنیک آنالیز سریع خطر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از اقدامات بسیار مهم در زمینه مدیریت سلامت شغلی در محیط های کاری اجرای ارزیابی ریسک ابتلا به بیماری ها با هدف ارایه راهکارهای پیشگیرانه و کاهنده ریسک ابتلا به بیماری ها و اختلالات در محیط کار می باشد. لذا، این مطالعه با هدف اجرای ارزیابی ریسک ابتلا به بیماری کروناویروس در محیط های شغلی پر خطر و با استفاده از تکنیک آنالیز سریع خطر کووید-19 طراحی شده است.

روش ها

این مطالعه مقطعی در اردیبهشت 1399 در سه محیط شغلی با ریسک مواجهه بالا شامل 5 بانک، 4 مرکز پست و 2 بیمارستان در شهر همدان انجام شد. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل تکنیک آنالیز سریع خطر کووید-19 بود. در این تکنیک نیمه کمی سطح ریسک بر اساس سه مولفه احتمال بیماری، شدت (پیامد) و سطح باور بهداشتی محاسبه شده است.

یافته ها

یافته ها نشان داد سطح ریسک ابتلا به کووید-19 برای همه افراد مورد مطالعه بالا می باشد. پایین ترین و بالاترین میزان ریسک ابتلا به کووید-19 در کارکنان بانک به ترتیب 200 و 300 برآورد گردید. پایین ترین و بالاترین میزان ریسک ابتلا به کووید-19 در بخش های بیمارستانی مورد مطالعه به ترتیب 50 و 100 ارزیابی شد. بعلاوه، حد پایین و بالای ریسک ابتلا به کووید-19 در چهار مرکز پستی مورد ارزیابی به ترتیب 50 و 150 بود (ریسک غیر قابل قبول>40).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه بیانگر این بود که تکنیک آنالیز سریع خطر کووید-19 می تواند به عنوان یک تکنیک مناسب برای غربالگری ریسک ابتلا به بیماری کروناویروس در محیط های شغلی مورد توجه قرار گیرد. با توجه به بالا بودن ریسک ابتلا در محیط های مورد مطالعه، پیشنهاد می گردد اقدامات حفاظتی و بهداشتی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در این محیط های شغلی فراهم شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
607 تا 615
لینک کوتاه:
magiran.com/p2180766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!