تاثیر ورزش هوازی در محیط غنی بر سطوح سرمی BDNF، تری گلیسرید و قند خون مردان سالمند فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اثرات محافظت کننده عصبی ورزش هوازی و محیط غنی ثابت شده است، اما اثرات حاد ورزش هوازی در محیط غنی بررسی نشده است. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر ورزش هوازی در محیط غنی بر سطوح سرمی فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (BDNF)، تری گلیسرید و گلوکز مردان سالمند فعال بود.

روش بررسی

در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 10 مرد سالمند فعال (83/3±30/60 سال) به طور داوطلبانه در مطالعه شرکت کردند. آزمودنی ها، دویدن به مدت یک ساعت را با شدت 15-12 در مقیاس بورگ، یک جلسه در محیط معمولی و یک جلسه در محیط غنی، به فاصله دو هفته در یک طرح تصادفی متقاطع انجام دادند. پنج دقیقه پیش و پس از تمرین جهت بررسی تغییرات سطوح سرمی BDNF، تری گلیسرید، و گلوکز نمونه خونی گرفته شد.

یافته ها

نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که در هر دو محیط سطوح سرمی BDNF به طور معناداری افزایش یافت (001/0=p). اما در محیط غنی سطوح سرمی تری گلیسرید نیز کاهش معناداری یافت (011/0=p). با این حال، نتایج آزمون کوواریانس تفاوت معناداری بین سطوح همه متغیرها در دو محیط نشان نداد. اما درصد تغییرات در همه متغیرها در محیط غنی بیشتر بود.

بحث و نتیجه گیری

یک ساعت دویدن با شدت متوسط در مردان سالمند فعال سطوح سرمی BDNF را به طور معناداری افزایش می دهد. اما تنها ورزش هوازی در محیط غنی سطوح سرمی تری گلیسرید را به طور معناداری کاهش می دهد. به هر حال، دویدن در محیط غنی می تواند تاثیر بیشتری بر سطوح سرمی BDNF، تری گلیسرید و گلوکز داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2180781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!