بررسی رابطه بین همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و کسب و کار و عملکرد مالی سازمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و کسب و کار و رابطه آن با عملکرد مالی سازمان ها از سابقه طولانی برخوردار است. دلیل این امر وجوه مختلف موضوع و نتایج متفاوت آن در دوره های زمانی و بافت های مختلف سازمانی است. در این مقاله سعی شده است تا رابطه بین همسویی استراتژی فناوری اطلاعات و کسب و کار و عملکرد مالی سازمان در یک دوره زمانی 5 ساله از 1393 تا 1397 مورد بررسی قرار گیرد. از نظریه پیکربندی در مدیریت استراتژیک برای توسعه مدل مفهومی و فرضیات پژوهش استفاده شد. از این رو با تحلیل داده های بدست آمده، استراتژی فناوری اطلاعات در سه پیکره ی رفتار توسعه ای، رفتار نوآورانه و رفتار محافظه کارانه و استراتژی کسب و کار در چهار پیکره ی نوآران، مدافعان هزینه، مدافعان تمایز و تحلیل گران پیکربندی شدند. فرضیه های پژوهش چگونگی رابطه بین ترکیب پیکره ها و عملکرد مالی سازمان است. از این رو از دو روش آزمون همسویی به منزله همبستگی و همسویی به منزله گشتالت استفاده شد. در آزمون همبستگی روابط بین ترکیب ها از ادبیات تحقیق استخراج شد و در روش گشتالت ترکیب پیکره ها به صورت اکتشافی با داده های مسئله بدون پیش فرض ادبیات تحقیق انجام گرفت. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که به جز رابطه بین پیکره محافظه کارانه و مدافع هزینه دیگر روابط با عملکرد رابطه معناداری ندارند. در روش گشتالت دو خوشه بدست آمد که خوشه اصلی با عملکرد بالا عمدتا ترکیبی از استراتژی های نوآران، مدافع تمایز از سمت کسب و کار و استراتژی های نوآرانه و توسعه ای از سمت فناوری اطلاعات است.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 184
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.