ارزیابی مقاومت بتن متخلخل و ساخته شده با استفاده از خرده لاستیک ضایعات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بتن متخلخل یکی از انواع پوشش های مورد استفاده در روسازی های صلب می باشد. تخلخل بالا و قابلیت زهکشی مناسب، کاربرد این نوع بتن را در مدیریت سیلاب ها و رواناب های مناطق شهری بطور موثری افزایش داده است. از سویی، سالانه در جهان مقدار زیادی لاستیک فرسوده تولید می شود، که به دلیل سرعت بسیار کم تجزیه و آلودگی های ناشی از آن، امکان دفن این لاستیک ها در محیط زیست وجود ندارد. استفاده از این لاستیک های فرسوده در بتن، به عنوان یک گزینه مناسب جهت دفع این ضایعات مطرح می باشد. با توجه به این موارد، در این تحقیق به منظور بررسی تاثیر استفاده از خرده لاستیک های ضایعاتی، بر خواص بتن متخلخل، آزمایشاتی انجام شده و 5 حالت جایگزینی سنگدانه های طبیعی بتن با خرده لاستیک، شامل 5، 10، 15، 20 و 25 درصد، مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی نتایج نشان می دهد که جایگزینی خرده لاستیک و سنگدانه در طرح اختلاط بتن متخلخل، باعث کاهش مقاومت فشاری و کششی خواهد شد. بطوریکه اثر حضور خرده لاستیک در طرح اختلاط بتن متخلخل بر کاهش مقاومت کششی، بیشتر از اثر آن بر کاهش مقاومت فشاری می باشد . نتایج نشان می دهد که با افزایش درصد جایگزینی خرده لاستیک و سنگدانه در بتن متخلخل، درصد تخلخل و نفوذپذیری هر دو افزایش می یابند. همچنین مقاومت فشاری و کششی نمونه های حاوی خرده لاستیک، پس از قرارگیری در محیط سولفاتی، نسبت به مقاومت فشاری و کششی سولفاته نمونه شاهد، کمتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2181196 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!