بررسی رابطه نظریات نیکلاس لومان و پارسونز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

بنای با شکوه طرح واره کارکردی پارسونزی، همچنان که در دوره ای چهل سااله در میاناه ساده باه آرامی تطور می یافت، الهام بخش قسمت بزرگای از انتقااد هاایی باود کاه از درون و بیارون دیادگاه کارکردگرایی بر آن وارد شد. با این حال، کارکردگرایانی بودند که چندان تماایلی باه کناار گتاشاتن انتزاعات سطح باال نداشتند. بلکه انتخاب بدیل، کاهش پیچیدگی و سختی بنای مفهومی همراه با نگه داشتن طرح واره کلی در سطح باالی انتزاع بود. نیکالس لومان کسای اسات کاه انتقاادات مهام باه پیچیدگی تحلیلی رویکرد چهار کارکردی پارسونز را جدی گرفت و بسیاری از ویژگی های طارح واره پارسونز را کنار زد ولی هدف ایجاد چارچوبی انتزاعی برای تحلیل واقعیت اجتماعی را نگه داشات. در این مقاله بر آن هستیم تا پس از بیان اجمالی از زندگی نایکالس لوماان باه بررسای تحلیلای رابطاه نظریه او و تالکوت پارسونز پرداخته شود. بررسی نشان داده است از آنجایی که معموال رسام بار ایان است که مباحث از چیستی شروع میشود؛ اما لومان در ابتدای بحث خود از اختالف سیستم و محیط سخن میگوید. تمایز اساسی بین سیستم و محیط امکان شکل گیری ناوع جدیادی از تحقیاق باین رشته ای را مبتنی بر این فرض فراهم می آورد که پیچیدگی مسئله ای فراگیر است و قلمرو های باه ظاهر جدا از هم علوم طبیعی و انسانی را به هم مرتبط می سازد. پارساونز در تیاوری سیساتم خاود معتقد است اگر پدیده های به هم مرتبط بتوانند بهگونهای با یکدیگر ارتباط برقرار کنناد کاه کاارایی مشخص و معینی داشته باشند، یک سیستم به وجود میآید؛ اما کارکرد سیستم از کارکرد همه اجازا متفاوت است. نیکالس لومان برخالف پارسونز از تفاوت صحبت میکند و میگوید مشخصاه سیساتم این است که با محیط خود متفاوت است

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2181411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!