اونوره دوبالزاک در ایران
قرن نوزدهم فرانسه، به نوعی دوران شکوفایی ادبی است و این شکوفایی ادبی را وامدار مکتبها و جریانات ادبی و البته پیشگامان آنهاست. پیدایش مکتبهای ادبی متعدد، زمینه ظهور نویسندگان بزرگی را در عرصههای مختلف رماننویسی، شعر، تیاتر و...، فراهم آورد که شهرت و تاثیر آنها نهتنها در فرانسه که در سرتاسر جهان غیرقابل انکار است. شمار زیادی از شاهکارهای ادبی و شاعران و نویسندگان بزرگ این قرن به لطف ترجمه و مترجمان برای جهانیان و البته ایرانیان شناخته شدهاند. مکتب ریالیسم در فرانسه با نام چند تن از نویسندگان پیوند خورده است. اونوره دو بالزاک، یکی از معروفترین نویسندگان و پیشگامان این مکتب بهشمار میرود که واقعیتهای اجتماعی عصر خود را در آثارش به تصویر کشیده است. جایگاه ویژه اونوره دو بالزاک در ادبیات فرانسه و البته در مکتب ریالیسم، ما را بر آن داشت تا در پی مطالعه و بررسی جایگاه این نویسنده در ایران باشیم. در این نحقیق خواهیم کوشید تا با بهرهگیری از نظریه پذیرش به بررسی دلایل جایگاه عالی این نویسنده در جامعه ایرانی بپردازیم. نظریه پذیرش، نظریهای منشعب از ادبیات تطبیقی و خوانندهمحور است که مقبولیت یا عدم مقبولیت نویسنده یا اثری خارجی را در جامعه بررسی میکند و در صدد کشف دلایل پذیرش آنها بر میآید. بنابراین در تحقیق پیش رو، تلاش خواهد شد تا پس از ارایه آمار دقیق، به بسترهای پنهان ولی موثر در مقبولیت بالزاک که عمدتا بسترهای اجتماعیفرهنگی هستند، نیز اشاره شود.
اونوره دوبالزاک ، رئالیسم ، پذیرش ، ترجمه
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.