معیارهای ارزیابی سیستم های اطلاعات سلامت با استفاده از چارچوب ارزیابی همسویی انسان، سازمان و فناوری: مروری جامع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

امروزه ارزیابی سیستم های اطلاعاتی از سمت موضوعات فنی به سمت موضوعات انسانی و سازمانی متمرکز شده اند. برای ارزیابی روابط متقابل بین این سه  بعد در سیستم های سلامت، چارچوب ارزیابی همسویی انسان، سازمان و فناوری در سال 2006 پیشنهاد گردید. بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی معیارهای دقیق ارزیابی سیستم ها براساس این مدل انجام گردید.

منابع اطلاعات یا داده ها : 

در حوزه معیارهای ارزیابی سیستم های اطلاعات سلامت با چارچوب ارزیابی همسویی انسان، سازمان و فناوری از سال 2006 الی 2019 مقالات در پایگاه های اطلاعاتی  PubMed، Scopus و پایگاه های اطلاعاتی فارسی بانک اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران)، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی ایران و ایرانداک مورد جستجو قرار گرفت.

روش های انتخابی برای مطالعه: 

 مقالات استخراج شده به روش تحلیل محتوی آنالیز گردید. از 1062 مقاله به دست آمده، مقالات تکراری حذف و با بررسی عنوان، چکیده و متن مقاله موارد غیر مرتبط نیز حذف گردید. در نهایت تعداد 18 مقاله مرتبط و دارای متن کامل مورد استفاده قرار گرفت.

ترکیب مطالب و نتایج

معیارهای سیستم های اطلاعات سلامت حاصل از بررسی مطالعات براساس چارچوب ارزیابی همسویی انسان، سازمان و فناوری شامل 130 معیار ارزیابی در چهار بعد فنی (51 معیار)، سازمانی (36 معیار)، انسانی (33 معیار) و سود خالص (10 معیار) بود.

نتیجه گیری: 

در این پژوهش سعی شد که نگاه کاربردی و جامع  به ارزیابی سیستم های اطلاعات  سلامت با استفاده از مدل ارزیابی همسویی انسان، سازمان و فناوری فراهم گردد. این مدل قابلیت استفاده برای  کلیه سیستم های اطلاعات  سلامت را دارا می باشد. نتایج این مرور می تواند برای سیاست گذاران در حوزه فناوری اطلاعات در شناسایی معیارهای ارزیابی سیستم های اطلاعات سلامت  به طورکلی مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2183430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!