اثر اکریل آمید بر پتانسیل غشای میتوکندری اسپرم انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اکریلید ترکیبی است که در صنعت برای تولید پلی آکریل آمید استفاده می شود و اثرات خود را از طریق ایجاد استرس اکسیداتیو اعمال می کند و با تولید گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) منجر به پراکسید لیپیدی می شود. پراکسیداسیون لیپید در غشای سلولی یکی از مهمترین اکسیداسیون های درون اسپرم است که می تواند سیالیت و نفوذ پذیری غشاء سلولی را مختل کند.

هدف

هدف این مطالعه، بررسی غلظت های مختلف اکریل آمید بر پارامترهای اسپرم انسانی بر اساس استاندارد WHO و همچنین تاثیر این غلظت ها بر پتانسیل غشاء میتوکندری و میزان استخراج گلوتاتیون می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه اثر غلظت های مختلف آکریلامید بر پارامترهای اسپرم انسانی براساس استاندارد WHO و تاثیر آن بر پتانسیل غشای میتوکندری توسط فلوسایتومتری و سطح گلوتاتیون اسپرم با استفاده از آزمون الیزا مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

نتایج به دست آمده به عنوان میانگین شدت فلورسانس JC گزارش شد و مشاهده شد. این شاخص با افزایش غلظت آکریل امید در پتانسیل غشای میتوکندری (Δ ᴪm) کاهش یافته است. نتایج آزمایش الیزا برای بررسی سطح گلوتاتیون داخل سلولی نشان داد با افزایش غلظت آکریل آمید در معرض اسپرم، کاهش قابل توجهی در میزان گلوتاتیون داخل سلولی مشاهده شده است.

نتیجه گیری

آکریلامید، یکپارچگی غشای اسپرم را تحت القای آپوپتوتیک و اکسیداتیو با اثرات منفی بر عملکرد میتوکندری و سطح آنزیم آنتی اکسیدانی در اسپرم مانند گلوتاتیون از بین می برد و در نتیجه منجر به ناباروری اسپرم می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
855 تا 864
لینک کوتاه:
magiran.com/p2183515 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!