مقایسه ناپایداری کروموزومی آمینوسیت های انسانی در کشت های اولیه و طولانی مدت تحت تاثیر دو محیط کشت AmnioMAX II و DMEM

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیشرفت های اخیر در پزشکی بازساختی گرایش به جستجو برای منابع سلول های بنیادی پایدار، ایمن و در دسترس با پتانسیل های درمانی افزایش داده است. اگر چه پایداری ژنتیکی سلول های بنیادی که در سلول درمانی بالینی مورد استفاده قرار می گیرند بسیار حایز اهمیت است، اما ارتباط بین گسترش سلول های بنیادی و ناپایداری کروموزومی (CIN) آنها هنوز به طور کامل روشن نشده است. در جستجو برای منابع قابل اعتماد سلول های بنیادی، سلول های مایع آمنیوتیک انسان (hAFCs) می تواند به عنوان یک منبع بالقوه مورد توجه قرار گیرند.

هدف

در این تحقیق با استفاده از تست های سیتوژنتیکی، ناپایداری کروموزومی در آمنیوسیت های انسانی کشت شده در پاساژهای مختلف و تحت تاثیر دو محیط کشت متفاوت مورد بررسی قرار می گیرد.

مواد و روش ها

hAFCs تحت تاثیر دو محیط مختلف شامل AmnioMAX II و DMEM کشت داده شد. در انتها سلول های تکثیری برای کاریوتایپ G-banding استاندارد روی اسلاید تثبیت و مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین سلول های پیر (در پاساژهای بالاتر) تحت تاثیر دو محیط متفاوت از نظر آنیوپلوییدی و پلی پلوییدی با تکنیک FISH (هیبریدسازی درجا به کمک فلورسنت) با استفاده از دو مجموعه پروب شامل PID I (X-13-18-21)  و  PID II (Y-15-16-22) مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

نتایج حاصل از کشت 650 مورد نمونه مایع آمنیون تا حداکثر 3 پاساژ نشان دهنده عدم وجود ناپایداری کروموزومی ناشی از کشت بود بجزء 6 مورد (در کمتر از 1% از سلول های مورد بررسی) که در آنها مواردی از پلی پلوییدی شامل موزاییک دیپلویید- تریپلویید و دیپلویید- تتراپلویید مشاهده شده است. علاوه بر این، ارزیابی نرخ آنیوپلوییدی در hAFC های پیر نشان داد که میزان کل ناهنجاری های کروموزومی سلول های مورد بررسی در محیط AmnioMAX II حدود 4/4% و در محیط DMEM حدود 9/9% گزارش شد.

نتیجه گیری

hAFC ها ناپایداری کروموزومی پایینی را در هر دو وضعیت پرولیفراتیو و پیری نشان می دهند، بنابراین می توان آنها را به عنوان یک کاندید و منبع مناسب سلول های بنیادی بالقوه در پزشکی بازساختی مورد توجه قرار داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
885 تا 898
لینک کوتاه:
magiran.com/p2183518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!