بررسی نحوه تحقق مسوولیت مدنی و کیفری در صورت مداخله در تغییر ژنتیک انسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نیازهای درمانی پیشرفت تکنولوژی پزشکی گاه موجب می شود که افراد به صورت خواسته و یا ناخواسته در مسیری قرار بگیرند که ساختارهای ژنتیکی در بدن آن ها تغییر داده شود، در صورتی که این واقعه به وقوع بپیوندد، این سوال مطرح می شود که هرگاه ژنی آسیب ببیند، به چه نحوی این آسیب قابل ارزیابی است و در صورت اثبات مسوولیت در آسیب رسانی به ژن، نوع مسوولیت افراد حقیقی و حقوقی چه می باشد؟این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده نشان می دهد که هر کدام از شرایط و فاکتورهای که در طی فرایند تغییر ژنتیک لازم و ضروری است، از جمله شرایط زیست ژنی، محیط کاشت ژنی، برش ژنی و... اگر برخلاف اصول و ضوابط تخصصی و بدون در نظرگرفتن شرایط قانونی انجام شود، قطعا می توان مرتکب آن را مسوول قلمداد کرد و طبق قواعد باب مسوولیت با آن برخورد کرد، لکن میزان مسوولیت وی با توجه به عنصر قصد و اراده در ارتکاب عمل خواهد بود. همچنین اگر بتوان رابطه سببیت را بین تغییر ژن و آثار جانبی ناشی از این عمل، احراز کرد مرتکب قابل مجازات خواهد بود و در نتیجه حکم بدوی در رابطه با تغییر ژنتیک و آسیب های وارده بر آن بر اساس اطلاق آیه قصاص، قصاص خواهد بود که با دو شاهد و یک بار اقرار ثابت می شود منتهی این حکم در فروض مختلف تغییر پیدا می کند و مرتکبین قطعا مسوولیت مدنی خواهند داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2184754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!