تاثیر 12 هفته تمرین هوازی بر برخی شاخص های التهابی منتخب در بافت قلب موش های صحرایی نر نژاد ویستار با دو نوع تغذیه طبیعی و تغذیه سرشار از کلسترول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

اختلالات متابولیکی ناشی از بی تحرکی و تغذیه نامناسب سبب ایجاد مشکلات متعدی در بافت قلبی می شود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر 12 هفته تمرین هوازی بر برخی شاخص های التهابی منتخب در بافت قلب موش های صحرایی نر نژاد ویستار با دو نوع تغذیه نرمال و تغذیه سرشار از کلسترول بود.

روش کار

در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به صورت تصادفی و بر اساس وزن به چهار گروه مختلف نرمال-کنترل، نرمال-تمرین، کلسترول-کنترل، کلسترول-تمرین تقسیم شدند. گروه های تمرینی به اجرای 12 هفته (5 روز در هفته) تمرین استقامتی پرداختند و گروه های کنترل نیز به مدت 12 هفته در قفس نگهداری شدند و تمرینی نداشتند. قبل از شروع دوره تمرینی، موش های گروه غذای سرشار از کلسترول، به مدت سه ماه با این نوع غذا تغذیه شدند تا هایپرلیپیدمی رخ دهد و مداخله غذایی تا انتهای دوره تمرینی نیز اعمال شد. 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی، پس از ناشتای شبانه، کشته شده و سپس نمونه خونی و بافتی آنها جدا سازی و اندازه گیری ها انجام شد.

یافته ها

بررسی تغییرات بین گروهی بیانگر وجود تفاوت معنادار (MCP-1 (0/001p<)، IL-6 (0/001p<)، α TNF- (0/05p≤) و CK (0/001p<)، LDH (0/001p<) در بین گروه های مختلف پژوهش است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج تحقیق، فعالیت هوازی با شدت متوسط ممکن است سبب بهبود عملکرد قلب و شاخص های التهابی در افراد با رژیم غذایی نرمال و کلسترول بالا شده یا حتی پیشگیری از آسیب بافت قلبی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
432 تا 439
لینک کوتاه:
magiran.com/p2184854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!