بررسی نگرش کاربران سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی در مراکز آموزشی درمانی قم بر اساس مدل پذیرش فناوری (TAM)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بسیاری از سازمان های ارایه کننده خدمات سلامت از فناوری اطلاعات سلامت به منظور بهبود عملکرد خود استفاده می کنند. سیستم ذخیره و انتقال تصاویر (Picture Archiving and Communication System) یک زیرسیستم از سیستم اطلاعات سلامت است که هدف آن تسهیل ذخیره، آرشیو و مدیریت تصاویر دیجیتالی و انتقال آن هاست. از طرفی سنجش میزان پذیرش فناوری کمک زیادی در پیاده سازی موفق یک سیستم دارد. در این مطالعه به بررسی پذیرش سیستم ذخیره و انتقال تصاویر توسط کاربران با استفاده از پرسش نامه مدل پذیرش فناوری (Acceptance Model Technology) در مراکز آموزشی درمانی قم (که مجهز به سیستم مذکور بودند) پرداخته شده است.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که به طور مقطعی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان بخش رادیولوژی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قم بودند که مراکز به سیستم ذخیره و انتقال تصاویر مجهز بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه مدل پذیرش فناوری بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمار توصیفی برای اطلاعات دموگرافیک استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس (Smart PLS) تجزیه وتحلیل شد. برای تحلیل مدل معادلات ساختاری از رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده و ضرایب مسیری محاسبه شد.

یافته ها: 

یافته ها نشان داد رابطه مستقیم و مثبتی بین نگرش نسبت به سودمندی استفاده و نگرش نسبت به استفاده وجود دارد (001/0>p). همچنین نگرش نسبت به سهولت استفاده و نگرش نسبت به سودمندی استفاده نیز رابطه مستقیم و مثبتی دارند (001/0 >p). نگرش نسبت به استفاده و استفاده واقعی هم رابطه مستقیم و مثبتی دارند (001/0>p). با توجه به جدول ضرایب مسیر، تاثیر سودمندی استفاده از سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی روی نگرش (599/0 Path Coefficient:)، بیشتر از تاثیر سهولت استفاده روی نگرش (108/0: Path Coefficient) بود. با توجه به ضرایب همبستگی نتیجه گیری شد که سن و سابقه کار با نگرش نسبت به آسانی استفاده، نگرش نسبت به سودمندی استفاده، نگرش نسبت به استفاده و استفاده واقعی ارتباط معناداری ندارند (05/0P>).

نتیجه گیری:

 نتایج مطالعه حاضر نشان داد دو متغیر نگرش نسبت به سودمندی و نگرش نسبت به آسانی استفاده از عوامل تاثیرگذار بر پذیرش سیستم ذخیره و انتقال تصاویر پزشکی هستند و باید در ارزیابی ها و برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2185051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!