تاثیر ماساژ بدن نوزادان زودرس بستری در بخش مراقبت های ویژه توسط مادر بر دلبستگی مادر- نوزاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از عوامل محیطی موثر بر رشد، دلبستگی است که برخی عوامل همچون زودرس بودن نوزاد می تواند در عدم شکل گیری آن دخالت داشته باشد. با این وجود، یکی از راهکارهای مهم برای افزایش ارتباط مادر و نوزاد، ماساژ است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره ماساژ بدن نوزادان زودرس توسط مادران بر میزان دلبستگی آنان بود.

مواد و روش ها

مطالعه ی حاضر از نوع کارآزمایی بالینی با دو گروه آزمون و شاهد بود. بدین منظور، از میان تمامی نوزادان ایرانی زودرس و سالم بخش نوزادان بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان سمنان، 40 نوزاد به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه 20 نفری آزمون و شاهد تقسیم شدند. مادران گروه آزمون طبق پروتکل پژوهش، به مدت 10 روز به انجام ماساژ نوزادان زودرس پرداختند در حالی که گروه شاهد، تنها مراقبت های معمول را دریافت می کردند. به منظور سنجش میزان دلبستگی مادر- نوزاد از پرسش نامه دلبستگی مادر به نوزاد استفاده شد. پرسش نامه ی مذکور در سه مرحله ی پیش‎آزمون (قبل از شروع ماساژ)، پس آزمون (یک روز بعد از اتمام مداخله) و پیگیری (یک ماه پس از اتمام مداخله) توسط مادران هر دو گروه تکمیل شد.

یافته ها

نتایج حاصل از تحلیل واریانس مختلط و آزمون تعقیبی بونفرونی حاکی از آن بود که ماساژ نوزادان زودرس باعث دلبستگی معنادار مادران به نوزادان در پس آزمون شده و ماندگاری اثر آن بعد از یک ماه نیز حفظ شد (P<0.0001).  تفاوت معناداری در مراحل مختلف آزمون در گروه شاهد مشاهده نشد (P<0.05).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می توان بیان کرد که ماساژ نوزادان زودرس می تواند راه ارتباطی موثر و در عین حال کم هزینه برای تسریع شکل گیری دلبستگی مادر- نوزاد باشد. این موضوع از فشار روانی مادران دارای نوزاد زودرس کاسته و در برقراری ارتباط موثر و به تبع آن رشد بهینه ی نوزادان آنان در آینده کمک شایانی خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2185264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!