شناسایی وجه شمایلی رستم در نگاره های رزم رستم و سهراب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شاهنامه فردوسی یکی از بزرگترین سروده های حماسی جهان است. ارزش های برجسته این منظومه، از دید نگارگران دوره های مختلف پنهان نمانده و به ترسیم نگاره های بسیاری از داستان های شاهنامه  پرداخته اند. رزم رستم و سهراب یکی از جذاب ترین مضامین برای این نگارگران  بوده است. به دلیل وجود لایه های مختلف معنایی در شاهنامه، شاهنامه نگاری نیز مواد خام بسیار ارزشمندی برای شناسایی نشانه ها و رمزگان در اختیار می گذارد. در واقع علم نشانه شناسی قابلیت شناسایی و بازقرایت مجدد این نگاره ها را جهت درک بیشتر این اثر برجسته بدست می دهد. با توجه به اهمیت شخصیت پردازی در داستان رستم و سهراب و طراحی شمایل متناسب با شخصیت و کاراکترهای برجسته در نگارگری، این تحقیق تلاش دارد تا مهم ترین شخصیت  شاهنامه، یعنی رستم را در نگاره های دوره های مختلف مورد تحلیل نشانه شناسانه قرار دهد. از آن جهت که  در روش  نشانه شناسی پیرس، نشانه با جنبه ای سه سویه، در نظر گرفته شده و به نقش تفسیرگر و برداشت او  « تفسیر» اهمیت داده شده، تعداد 15 نگاره از این بخش شاهنامه انتخاب شده و از دیدگاه این اندیشمند مورد تحلیل قرار گرفته شده است. این تحقیق به لحاظ هدف بنیادی از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی است و  جهت گردآوری داده ها از روش میدانی و اسنادی استفاده شده است. در پایان پژوهش چنین به نظر می رسد که ارتباط با موضوع داستان و به تصویر کشیدن کاراکترها توسط نگارگران، از مسیرهای شنیدن داستان و دریافت پیام های زبانی گفتاری، خواندن متن داستان از طریق پیام های زبانی- متنی و دیدن تصاویر از پیش موجود، شکل می گیرد و در نهایت با دخالت اندیشه و خلاقیت های فردی و به کارگیری عناصر بصری (اعم از متن و تصویر) در قالب نگاره ها، انتقال به مخاطب امکان پذیر می شود. در مجموع، نگارگران برای معرفی و شناساندن رستم به مخاطب، از نشانه های با رابطه قراردادی در وجه نمادین و علت و معلولی در وجه نمایه ای، بیشتر بهره برده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2186127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!