ترجمه و روانسنجی «مقیاس تعارض کار- خانواده» در کارکنان ورزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تعارض نقش زمانی بروز می کند که یک فرد ملزم به انجام نقش های اجتماعی متعدد و رفتارهای ناهماهنگی است. یکی از این نوع از تعارض ها، تعارض کار و خانواده می باشد. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف ترجمه وروانسنجی"مقیاس تعارض کار -خانواده" ((Work-Family Conflict Scale  در کارکنان وزارت ورزش و جوانان انجام گرفت.

روش کار

مطالعه حاضر از مطالعات روش شناسی است . جامعه پژوهش کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند که با استفاده از روش غیر تصادفی و سهمیه ای و تعداد نمونه لازم برای تحلیل عاملی تعداد 200 تن به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. "مقیاس تعارض کار - خانواده" با18عبارت و 6 زیر مقیاس و روش پاسخ دهی لیکرت 5 درجه ای از خیلی کم تا خیلی زیاد می باشد. ابتدا نسخه اصلی به فارسی ترجمه شد . پس از آن ترکیب و تلفیق ترجمه های اولیه به یک ترجمه واحد صورت گرفت. نسخه نهایی ترجمه شده از فارسی به انگلیسی و در نهایت نسخه ترجمه شده مورد بازنگری، اصلاح و جمع بندی قرار گرفت. روایی صوری، نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوا، روایی سازه با روش تحلیل عاملی اکتشافی، روایی همگرا و روایی واگرا اندازه گیری شد. پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب انجام شد. داده ها با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و SmartPLS 3.2.1مورد تحلیل قرار گرفت.  

یافته ها

تمام عبارت های مقیاس ازنظر متخصصان تاثیر بیشتر از 5/1 دارند. نتایج  نسبت روایی محتوا با نظر 15 تن از متخصصان 59/0 و شاخص روایی محتوا نیز 79/0 تا 81/0 به دست آمد. نتایج آزمون کرویت بارتلت بیان کننده همبستگی معنادار کافی بین سوالات بود (001/0>P، 023/2263=Chi-square). همچنین نتایج به دست آمده از ملاک کیسر نشان داد بارهای عاملی برای هر 6 عامل بزرگتر از 40/0 بوده که در کل 791/76 درصد از واریانس کل را تبیین می کند. تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که شاخص های روایی همگرا در ابعاد شش گانه مقیاس مورد مطالعه بیشتر از 5/0 می باشد. همچنین روایی واگرا نشان داد که میانگین واریانس استخراج شده هر کدام از ابعاد، بیشتر از بالاترین همبستگی آن با سایر سازه های مقیاس مورد مطالعه است.  نتایج ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، به ترتیب بیشتر از 70/0و 80/0 دست آمد.

نتیجه گیری

"مقیاس تعارض کار- خانواده" در بین جامعه کارکنان ورزشی همانند نسخه اصلی، می تواند به عنوان ابزار مناسبی برای ارزیابی تعارض کار و خانواده مورد استفاده قرار گیرد. لذا استفاده از این مقیاس برای اندازه گیری این سازه برای کارکنان حوزه ورزش  پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2186520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!