اثر کاربرد کودهای زیستی و اسید سالیسیلیک بر ویژگی های بیوشیمیایی و عناصر دانه ارقام نخود (Cicer arietinum L.) تحت شرایط دیم کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این آزمایش اثر کودهای زیستی (عدم کاربرد کود های زیستی، باکتری بیوسوپرفسفات، باکتری بیوسولفور، باکتری ریزوبیومی و قارچ میکوریز) و محلول‏پاشی اسید سالیسیلیک (عدم کاربرد، مصرف نیم و یک میلی‏مولار) بر ویژگی های بیوشیمیایی و عناصر دانه دو رقم نخود (بیونیج و آزاد) به صورت فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در شرایط دیم در سال زراعی 96-1395 در کرمانشاه انجام شد. بیشترین میزان پرولین در ارقام بیونیج و آزاد در تیمار اسید سالیسیلیک 5/0 میلی‏مولار همراه با بیوسوپرفسفات (به ترتیب 049/0 و 048/0 میلی‏گرم بر گرم وزن تازه برگ)، بالاترین میزان قند محلول برگ در تیمار یک میلی‏مولار اسید سالیسیلیک در ارقام بیونیج همراه با میکوریز و آزاد همراه با ریزوبیوم (به ترتیب 49/2 و 48/2 میلی‏گرم بر گرم وزن تازه برگ) و بیشترین میزان پروتئین محلول در تیمار یک میلی‏مولار اسید سالیسیلیک و همراه با میکوریز و بیوسولفور (به ترتیب 172/0 و 167/0 میلی‏گرم بر گرم وزن تازه برگ) به دست آمد. بالاترین میزان پروتئین دانه در رقم آزاد با کاربرد بیوسولفور و میکوریز (83/24 درصد)، بیشترین رافینوز دانه (853/0 درصد) در رقم آزاد و با تیمار عدم کاربرد کودهای زیستی، بیشترین میزان پتاسیم دانه (65/971 میلی‏گرم در 100 گرم) در تیمار یک میلی‏مولار اسید سالیسیلیک همراه با قارچ میکوریز، بالاترین عملکرد دانه (1821 کیلوگرم در هکتار) با محلول‏پاشی اسید سالیسیلیک نیم میلی مولار به همراه ریزوبیوم در رقم بیونیج به دست آمد. محلول پاشی 5/0 ‏میلی‏مولار اسید سالیسیلیک همراه با باکتری ریزوبیومی و قارچ میکوریز علاوه بر بهبود ویژگی بیوشیمیایی و محتوای عناصر، منجربه افزایش 31 درصدی عملکرد دانه در مقایسه با تیمار شاهد گردید که به لحاظ اقتصادی بسیار قابل توجه بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2186600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!