تاثیر ملاتونین بر بهبود علائم بیماری در کودکان مبتلا به میگرن بدون اختلال خواب تحت درمان با پروپرانولول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

میگرن شایع ترین علت سردرد راجعه درکودکان است. شناخت عواملی که منجر به تشدید سردرد می شوند و بهبود آنها نقش مهمی در کنترل بیماری دارد. ملاتونین هورمون مترشحه از غده پینه آل مغز میانی و برخی بافت های محیطی است. تحقیقات نشان داده است میزان سطح خونی ملاتونین در بیماران مبتلا به میگرن در مقایسه با افراد سالم کمتر است. پروپرانولول از داروهای خط اول در پیشگیری سردردهای میگرنی است. بنابراین در مطالعه ی حاضر به بررسی تاثیر داروی پروپرانولول به همراه ملاتونین بر بهبود شدت میگرن در بیماران بدون اختلال خواب پرداخته ایم.

روش کار: 

در این مطالعه  موردی-شاهدی، 49 نفر از کودکان 5 الی 15 ساله مراجعه کننده به درمانگاه مغز و اعصاب اطفال بیمارستان بعثت همدان با شکایت سردرد که تشخیص میگرن برای آنها گذاشته شده بوده و واجد شرایط دریافت داروی پیشگیری میگرن بودند، وارد مطالعه شدند. بیماران مبتلا به میگرن بدون اختلال خواب به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول (گروه شاهد) روزانه با قرص پروپرانولول درمان شدند و گروه دوم (گروه مورد) روزانه با قرص پروپرانولول به همراه یک عدد قرص ملاتونین تحت درمان قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 با کمک آزمون آماری تی مستقل (در موارد نرمال بودن توزیع داده ها) یا من- ویتنی (در موارد توزیع غیر نرمال داده ها) و آزمون های کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند

 یافته ها: 

در این مطالعه 49 بیمار مبتلا به میگرن (27 نفر پسر و 22 نفر دختر) که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند با میانگین سنی 26/2 ± 12/10 سال وارد مطالعه شدند. بیشترین فراوانی مربوط به محل سردرد ناحیه ی فرونتال و بیشترین فراوانی مربوط به کیفیت سردرد نوع ضرباندار بود. حدود 1.5 سال بین شروع سردرد و مراجعه ی بیماران به پزشک طول کشیده بود. نتایج این مطالعه نشان داد، بیشترین عامل تحریک کننده سردرد مربوط به مدرسه (3/63%) و استرس (8/40%) بود. اختلاف کاهش میانگین تعداد سردردهای ماهیانه تا ماه اول درمان بین دو گروه معنادار نبود (664/0=p) ولی پس از گذشت سه ماه دیگر از مصرف داروها، گروه دوم (پروپرانولول و ملاتونین) از گروه اول (پروپرانولول) پیشی گرفته و کاهش بیشتری را در تعداد سردرد ماهیانه داشته است.

نتیجه گیری: 

با توجه به نتایج بدست آمده در این مطالعه، پروپرانولول به تنهایی می تواند به عنوان دارویی موثر بر درمان انواع سردردهای میگرنی اطفال مد نظر گرفته شود ولی نتایج نشان داد که مصرف ملاتونین مخصوصا با مدت مصرف بیشتر از یکماه با توجه به تنظیم سیکل خواب و بیداری اگر با مصرف پروپرانولول همراه شود، می تواند در کاهش سردرد بیماران موثر واقع شود و میزان رضایت از درمان را بهبود بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2188416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!