ارائه ی چارچوب سیاست گذاری فناوری های نوین بااستفاده از شناسایی عوامل موثر بر توسعه ی نظام نوآوری فناورانه با رویکرد فراترکیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

توسعه ی اقتصادی کشور ها با توسعه ی فناوری های پیشرفته گره خورده است. از همین رو، سیاست گذاری این فناوری ها به یکی از مهم ترین دغدغه های سیاستگذاران تبدیل شده است. نظام نوآوری فناورانه، به عنوان مهم ترین رویکرد در سیاست گذاری فناوری، توسعه ی بسیار قابل توجهی یافته است. بنابراین ضروری است تا با استفاده از شناسایی عوامل اصلی موثر بر نظام نوآوری فناورانه چارچوبی برای سیاست گذاری توسعه ی فناوری های نوین ارایه شود. در این مقاله به منظور یکپارچه سازی و تجمیع مطالعات پیشین از روش فراترکیب استفاده شد. با استفاده از روش کتابخانه ای، اطلاعات جمع آوری شد. جامعه ی آماری این تحقیق 280 مقاله ثبت شده با کلید واژه ی نظام نوآوری فناورانه در پایگاه اسکوپوس تا پایان سال 2018 میلادی است. در پایان، از یافته های 52 مقاله در چارچوب نهایی استفاده شد. به منظور ارزیابی کیفیت تحقیقات مورد استفاده از روش برنامه ی مهارت های ارزشیابی حیاتی استفاده شد. هم چنین با استفاده از شاخص کاپا، پایایی تحقیق تایید شد. با توجه به این که چارچوب، با بهره گیری ازاجزاءوعوامل چارچوب های ارایه شده ی پیشین توسعه یافته است، روایی محتوایی برقرار است. به علاوه، چارچوب توسط پنج نفر از خبرگان حوزه ی نوآوری مورد بررسی قرار گرفته و محتوای آن را مورد تایید قرار داده اند. چارچوب جامع نظام نوآوری فناورانه با 10 بعد اصلی و 102 زیرکارکرد مطرح شد. عوامل اصلی مورد اشاره در این چارچوب عبارتند از: توسعه، تبادل و انتشار دانش، فعالیت های کارآفرینانه، جهت دهی به تحقیقات، شکل گیری بازار، بسیج منابع، مشروعیت بخشی، سیاست گذاری و ایجاد هماهنگی، ایجاد ساختار (شبکه و نهاد های واسط)، تضعیف رژیم حاکم و بهره برداری از رژیم حاکم. هم چنین توجه به محیط و استفاده از نگاه اقتضایی در واکنش به فرصت ها و تهدید های محیط علاوه بر توجه به توانمندی های نظام نوآوری فناورانه به عنوان عنصر مکمل چارچوب مطرح شد. توسعه ی فناوری های نوین موضوعی پیچیده و چند وجهی است که نیازمند توجه به همه ی پویایی های موجود در نظام های نوآوری است. نگاه تک بعدی به توسعه ی فناوری و پرداختن صرف به مواردی مانند خلق دانش و تحقیق و توسعه، منجر به توسعه ی فناوری نخواهد شد. بنابراین به منظور سیاست گذاری فناوری های نوین در کشور، توجه نظام مند به همه ی عوامل شناسایی شده در این تحقیق، امری ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2188573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!