تاثیر چهار هفته بارگیری با روغن ماهی بر پاسخ التهابی و تغییرات سطوح نیتریک اکساید و ذرات رادیکالی آزاد پلاسمایی در پاسخ به فعالیت وامانده ساز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

روغن ماهی به عنوان عاملی ضد التهابی است که تحقیقات مختلف حاکی از نقش موثر آن بر کاهش التهاب و بهبود عملکرد بوده اند اما با این حال نقش آن بر خستگی محیطی و میانجی های دخیل در آن هنوز مشخص نیست. لذا تحقیق حاضر با هدف سنجش نقش روغن ماهی بر التهاب و میانجی های دخیل در خستگی محیطی شامل نیتریک اکساید و ذرات رادیکالی آزاد انجام پذیرفت. بدین منظور 20 آزمودنی سالم (سن: 64/2 ± 90/26 سال، وزن 42/10±33/78 کیلوگرم، درصد چربی 46/5±4/18 درصد) به صورت نمونه در دسترس انتخاب گردیده و به طور تصادفی در دو گروه روغن ذرت و روغن ماهی قرار گرفتند و به مدت چهار هفته مقادیر 6 گرم مکمل را همراه با وعده های غذایی خود دریافت نمودند. قبل و بعد از چهار هفته مکمل دهی، آزمودنی ها آزمون بروس تعدیل شده را تا واماندگی انجام دادند و پیش، بلافاصله بعد و 20-دقیقه بعد از پایان آزمون نمونه خونی از ورید بازویی آزمودنی ها گرفته شد. اندازه گیری سطوح پلاسمایی فاکتور کشنده توموری (TNF-α)، نیتریک اکساید (NO) و ذرات رادیکالی آزاد (ROS) با استفاده از روش الایزا انجام پذیرفت. برای تحلیل آماری داده ها نیز از نرم افزار آماری SPSS 19 استفاده گردید و سطح معناداری معادل 05/0P< در نظر گرفته شد. نتایج تحقیق حاضر در رابطه با سطوح پایه حاکی از کاهش معنادار TNF-α و افزایش NO در پاسخ به چهار هفته مکمل دهی بود (05/0P<). از سوی دیگر تفاوت معناداری میان دو گروه در تغییرات NO پس از فعالیت (034/0P=، 64/5F=) و ریکاوری (011/0P=، 83/8F=) و TNF-α پس از ریکاوری (015/0P=، 38/7F=) مشاهده گردید. نتایج این تحقیق حاکی از تاثیر مکمل دهی بر کاهش سطح پایه التهاب بوده و لذا به نظر می رسد که این عامل منجر به افزایش سطح پایه NO شده است و لذا از این طریق خستگی در آزمودنی ها کاهش نشان داده است. ضمن آنکه میزان افزایش در NO هم پس از فعالیت کاهش داشته است که احتمالا به دلیل کاهش فشار ناشی از فعالیت بر آزمودنی ها بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2190005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!