ارزیابی تنوع ژنتیکی جمعیت های بنفشه بومی ایران (spp Viola) با کاربرد نشانگرهای مورفولوژیکی و مولکولی RAPD

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شناخت ذخایر ژنتیکی و ژنهای مطلوب اساس برنامه های اصالح ژنتیک است. تاکنون در ایران ، به دلیل عدم شناخت منابع ژنتیکی ، برنامه اصالحی قابل توجهی در مورد گیاهان بومی انجام نشده است. مطالعه تنوع ژنتیکی بنفشه به عنوان یک گیاه بومی با کاربردهای زینتی و دارویی از اهمیت بسیاری در پیشبرد اهداف پرورش این گیاه برخوردار است. بنابراین، در مطالعه حاضر، نه جمعیت گونه .spp Viola جمعآوری شده از نقاط مختلف ایران برای ارزیابی تنوع ژنتیکی درون جمعیتی و بین جمعیتی و هشت جمعیت آن به منظور ارزیابی ویژگیهای رویشی و زایشی و مورفولوژیکی استفاده گردید. با توجه به تجزیه و تحلیل خوشه ای با استفاده از ضریب تشابه JACCARD و روش UPGMA ،اختالف معنیداری بین جمعیتها مشاهده شد. واریانس تجزیه و تحلیل مولکولی به ترتیب 77 و 23 درصد تنوع ژنتیکی بین جمعیتی و درون جمعیتی را نشان داد. در دندروگرام فاصله، واریان و رامسر با فاصله 893/0 بیشترین اختالف را نشان دادند و نهاوند و کرمانشاه با فاصله 474/0 بیشترین شباهت را در بین جمعیتهای مورد مطالعه نشان دادند. تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی ویژگیهای اصلی را در 6 گروه طبقه- بندی کرد که 62/89 درصد از کل تغییرات را توجیه نمود. در تجزیه خوشهای، جمعیتها در فاصله 10 در سه گروه طبقه بندی شدند. نتایج تجزیه و تحلیل ویژگیهای مورفولوژی و مولکولی تنوع قابل توجهی در بین جمعیتهای بنفشه بومی ایران را نشان داد که در برنامه های اصالح نژاد قابل استفاده میباشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
157 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p2191345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!