پیش بینی رفتارهای خودمراقبتی و کیفیت زندگی بر اساس درک از بیماری در افراد با نارسایی قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ادراک بیماری می تواند بر سلامت روان فرد و نحوه برخورد بیماران با بیماری تاثیر می گذارد و بدین ترتیب رفتارهای خودمراقبتی و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه پیش بینی رفتارهای خودمراقبتی و کیفیت زندگی براساس درک از بیماری افراد با نارسایی قلبی بود.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی پیش بین از دی ماه 1396 تا اردیبهشت 1397 بر روی 150 بیمار مبتلا به نارسایی قلب که به روش مستمر انتخاب شدند انجام گردید. داده ها به صورت خود گزارش دهی با استفاده از پرسشنامه اروپایی رفتارهای مراقبت از خود در بیماران نارسایی، پرسشنامه کوتاه درک از بیماری و پرسشنامه زندگی با نارسایی قلبی مینه سوتا جمع آوری شدند. جهت تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون آنالیز واریانس، کای اسکویر، تی مستقل و ضریب تعیین در نرم افزارSPSS  نسخه 16 استفاده شد.  

یافته ها: 

براساس نتایج، میانگین نمرات درک از بیماری با HF برابر با 86/7 ± 42/59 بود. میانگین رفتارهای خودمراقبتی 79/7 ± 24/36 (با بیشینه و کمینه 15-53) بدست آمد که نشاندهنده خودمراقبتی در سطح متوسط بیماران است. کمترین و بیشترین نمره کیفیت زندگی به ترتیب برابر با 0 و 97 با میانگین 84/16 ± 53/59 (بالاتر از میانه نمره ابزار) بود بدین معنا که کیفیت زندگی واحدهای مورد پژوهش در سطح ضعیف قرار داشت. بر اساس نتایج 12 درصد از تغییرات رفتارهای خودمراقبتی و 42 درصد از تغییرات نمره کیفیت زندگی تحت تاثیر درک از بیماری براساس مشخصات جمعیت شناختی تبیین شده اند.

نتیجه گیری کلی:

 با توجه به یافته ها، درک از بیماری پیش بینی کننده کیفیت زندگی و رفتارهای خودمراقبتی است. کارکنان سلامت مخصوصا پرستاران که در ارتباط بیشتری با بیماران هستند می توانند با آموزش بیماران در جهت بهبود ادراک بیماران تلاش نمایند تا در نهایت خودمراقبتی و کیفیت زندگی آنها افزایش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2191969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!