تاثیر رزوواستاتین در پیش گیری از آسیب حاد کلیه ی ناشی از ماده ی حاجب در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

Contrast-induced acute kidney injury (CI-AKI)، آسیب حاد کلیوی ناشی از دریافت ماده ی حاجب است که یکی از مشکلات مهم دریافت کنندگان ماده ی حاجب به دنبال انجام روش های تشخیصی و درمانی تصویربرداری می باشد. در این مطالعه، به بررسی تاثیر رزوواستاتین در پیش گیری از آسیب حاد کلیه ی ناشی از ماده ی حاجب در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه به دنبال سی تی اسکن تشخیصی پرداخته شد.

روش ها:

این مطالعه ی کارآزمایی بالینی، روی 402 نفر از بیماران دارای بیماری مزمن کلیه که سی تی اسکن با ماده ی حاجب در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در سال 1397 انجام شد. بیماران به دو گروه تقسیم شدند. بیماران گروه مورد، 20 میلی گرم رزوواستاتین در 24 ساعت قبل از سی تی اسکن و تا دو روز بعد، روزانه 10 میلی گرم قرص رزوواستاتین دریافت کردند. بیماران گروه شاهد، تنها دارونما دریافت کردند. در این مطالعه، میزان تغییرات کراتینین، تغییرات فیلتراسیون گلومرولی و میزان بروز نفروپاتی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها:

بین دو گروه مورد مطالعه، اختلاف معنی داری بر اساس کراتینین و فیلتراسیون گلومرولی بعد از سی تی اسکن وجود داشت (050/0 > P)؛ به طوری که میانگین کراتینین در بیماران گروه مورد بعد از مداخله به صورت معنی داری کمتر از گروه شاهد بود و از طرفی، میانگین فیلتراسیون گلومرولی در گروه مورد، به صورت معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (050/0 > P). همچنین، میزان فراوانی نفروپاتی در گروه مورد 1 درصد و در گروه شاهد 4 درصد بود (059/0 = P).

نتیجه گیری:

استفاده از رزوواستاتین، می تواند خطر آسیب کلیوی شامل ایجاد نفروپاتی، افزایش کراتینین و کاهش فیلتراسیون گلومرولی در بیماران دارای بیماری مزمن کلیوی به دنبال سی تی اسکن با ماده ی حاجب را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
628 تا 633
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!