شونیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

شونیز با نام‌های سیاهدانه، حبه‌السودا و کلونجی، یکی از باستانی‌ترین گیاهان شناخته شده است، با طبیعت گرم و خشک در درجه سوم، در درمان بیماری‌های مختلفی مورد استفاده بوده است. سیاهدانه گیاهی علفی و یک‌ساله است که زمان گل‌دادن آن، اواخر اردیبهشت تا تیرماه است. دانه‌های این گیاه سیاه‌رنگ، سه‌گوش و معطر است و در صورتی که له شوند بوی تندی از آن‌ها ساطع می‌شود. با توجه به کاربردهای فراوان گیاه، هدف از این مطالعه، بررسی ماهیت شونیز در منابع طب سنتی و تطبیق آن با خصوصیات گیاه‌شناسی سیاهدانه و تبیین نام علمی دقیق، همچنین کاربردهای سنتی و فارماکولوژیکی آن بود.

مواد و روش‌ها:

ماهیت و افعال و خواص سیاهدانه از منابع طب سنتی ایران و مطالعات جدید استخراج و مقایسه شد.

یافته‌ها:

در مقایسه ماهیت شونیز و سیاهدانه نکات مشابهی در شکل برگ‌ها، گل، میوه و دانه یافت شد. در منابع طب سنتی ایران، شرح کاربرد آن در درمان طیف وسیعی از بیماری‌های دستگاه گوارش، مجاری ادراری و بیماری‌های تنفسی و پوستی ذکر شده است. امروزه سیاهدانه به‌عنوان یکی از گیاهان با اهمیت در جهان بوده و مطالعات گسترده‌ای روی اثربخشی این گیاه و مواد موثره آن (به‌ویژه تیموکینون) بر بیماری‌های گوناگون انجام شده است که می‌توان به اثرات ضددرد و ضد‌التهاب، پایین‌آورندگی قند خون، کاهش کلسترول، ضدتومور و اثرات مثبت بر عملکرد دستگاه تنفسی اشاره کرد.

نتیجه‌گیری:

بررسی‌های انجام‌شده در متون طب سنتی و گیاه‌شناسی نوین نشان می‌دهد که شونیز معادل گونه Nigella sativa L. است و در منابع طب سنتی و رایج، استفاده از این گیاه در درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی و گوارشی پیشنهاد شده است.

 

زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!