تاثیر نانوکیتوزان بارگذاری شده با دونپزیل بر فراموشی القاء شده با اتانول در موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

تخریب پیش رونده سیستم عصبی و اختلال حافظه و یادگیری از ویژگی های بیماری آلزایمر می باشد. یکی از جنبه های مطالعاتی در درمان بیماری ها، بهبود فرایند دارورسانی است. در این مطالعه از نانو ذرات کیتوسان جهت انتقال داروی دونپزیل و تاثیر آن بر بهبود فراموشی ناشی از اتانول استفاده شد.

مواد و روش ها:

 در این تحقیق تجربی، 136 موش سوری نژاد NMRI به وزن تقریبی 40-30 گرم استفاده شد. تمامی تزریق ها به صورت درون صفاقی صورت گرفت. در آزمایش اول دوز مناسب اتانول جهت القاء فراموشی، آزمایش دوم جهت اثبات عدم تخریب حافظه توسط نانوکیتوسان حاوی دونپزیل و آزمایش سوم، تاثیر نانوکیتوسان حاوی دوزهای مختلف دونپزیل بر فراموشی ناشی از اتانول انجام شد. داده ها به صورت میانگین و انحراف معیار ثبت گردید. نرم افزار گراف پد پریسم، آنالیز واریانس یکطرفه (ANOVA) و پس آزمون Tukey جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد. 05/0 >p سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

یافته ها:

 آزمایش اول نشان داد که دوزهای (5/0، 75/0 و 1 میلی گرم) اتانول به طور معنی داری سبب ایجاد فراموشی می شوند. آزمایش دوم نشان داد که نانوکیتوسان حاوی دونپزیل باعث تخریب حافظه نمی شوند. آزمایش سوم نشان داد که برخلاف گروه های سالین و نانو ذرات کیتوسان، همه گروه های نانوکیتوسانی حاوی دوزهای مختلف دونپزیل به طور معنی داری فراموشی ناشی از اتانول را بهبود می بخشند.

نتیجه گیری: 

نانو ذرات کیتوسان استفاده شده در این مطالعه می تواند به طور موثری در انتقال دارو استفاده شود. لیکن تحقیقات بیشتر جهت کاربرد این ترکیب در انتقال خوراکی داروها مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
431 تا 441
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!