رفتار آب عبوری از ستون های حاوی لایه های رس مونتموریلونایت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در مطالعات هیدرولوژی، حفاظت و مدیریت آب، اطلاع دقیق از میزان ظرفیت آبی خاک های مختلف و سرعت نفوذ آب به منظور اجرای پروژه های آبیاری و زهکشی و کنترل فرسایش خاک در حوضه آبخیز ضروری است. هدف از این آزمایش بررسی تاثیر لایه رسی در انتقال حجم آب عبوری در خاک شن لومی است
 

روش بررسی

بدین منظور در ستون هایی به ارتفاع 150 سانتی متر و قطر 15 سانتی متر با بافت شن لومی که دارای لایه های رسی در داخل ستون به عمق های 13 و 20 سانتی متر گذاشته شد و تیمارهایی به عنوان شاهد بدون لایه رسی در نظر گرفته شد. حجم های آب مشخص و یکسانی با غلظت های مختلف نمک، به همه ستون ها داده شد و نمونه گیری حجم آب خروجی از ستون ها روزانه انجام شد.

یافته ها: 

نتایج نشان داد که لایه رسی به خوبی توانسته حجم آب عبوری از ستون را کاهش دهد و با افزایش ضخامت لایه رسی حجم آب عبوری هم به نسبت، کاهش بیش تر می یابد. نتایج نشان داد با افزایش عمق لایه رسی از شاهد به عمق 20 مقدار آب عبوری اولیه در غلظت 13 میلی اکی والان 16 درصد و در غلظت 20میلی اکی والان 35 درصد کاهش یافته است.

بحث و نتیجه گیری: 

عملکرد متفاوت موجود به دلیل وجود لایه رس با ضخامت متفاوت و بوده است. بافت رس به دلیل ریز بودن و تراکم پذیری زیاد می تواند باعث تاخیر در حرکت آب در خاک شود که از این کند شدن انتقال می توان برای جلوگیری از حرکت شیرابه ها و آلودگی ها به اعماق خاک و آلوده کردن آب های زیر زمینی استفاده کرد. به نظر می رسد با تغییر عمق لایه رسی هدایت آب نفوذی به لایه های زیرین بخصوص در مناطق حساس و کاربردی را بتوان کنترل کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2193544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!