اپیدمیولوژی و تظاهرات بالینی لنفوم های سر و گردن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

لنفوم، نیوپلاسمی بدخیم است که از توسعه کلنی سلول‌های لنفاتیک NK11 و T11 و B11منشا می‌‌گیرد و سومین بدخیمی شایع در ناحیه سر وگردن بعد از اسکوآموس سل کارسینوما و تومورهای غدد بزاقی است. لنفوم‌ها به دو گروه هوچکین و نان هوچکین تقسیم می‌شوند و دارای دو پیک سنی 20-30 سال و 60-70 سال می‌باشند. اولین علامت لنفوم در بیماران معمولا یک لنف ‌نود بدون درد و بزرگ شونده است. از سایر علایم می‌توان به کاهش وزن، تعریق شبانه، تب اشاره کرد. تشخیص بیماری براساس یافته‌های بالینی و بیوپسی می‌باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین لنفوم‌ها در ناحیه سروگردن، بررسی فراوانی و مشخص نمودن انواع هیستوپاتولوژیک زیرگروه‌های لنفوم‌های سر وگردن و ارزیابی علایم بالینی و پروسه‌های تشخیصی در بیماران دچار لنفوم می‌باشد.

روش‌کار

این مطالعه از نوع مقطعی توصیفی و جامعه مورد مطالعه، 40 نمونه انسانی را شامل می‌شود. تعداد توده‌های گردنی بیوپسی شده از ناحیه سر و گردن 602 مورد بود. بیماران با لنفوم تشخیص داده شده 59 مورد بودند که 19 مورد به علت در دسترس نبودن پرونده و معیارهای خروج از مطالعه کنار گذاشته شدند. پرونده‌های بیماران از نظر سن، محل سکونت، جنس، تظاهرات بالینی، آزمایشات، پاراکلینیک و نتیجه پاتولوژی بررسی و ثبت شدند.

یافته‌ها

در این مطالعه لنفوم هوچکین با فراوانی 5/62% شایع‌تر از لنفوم نان‌هوچکین بود. بیشتر بیماران در بازه سنی 20-10سال قرار داشتند و میانگین سنی بیماران 72/24±6/35 بدست آمد. 5/82% بیماران با شکایت تورم گردنی به بیمارستان مراجعه داشتند. در لنفوم هوچکین نوع ندولار اسکلروزیس با 44% شایع‌ترین ساب‌تایپ بود و در لنفوم نان‌هوچکین با Diffuse large B cell36% بیشترین شیوع را به خود اختصاص داد.

نتیجه‌گیری

در بررسی‌های تشخیصی بیماران با شکایت تورم گردنی باید یکی از تشخیص‌های افتراقی، لنفوم در نظر گرفته شود. لازم است جنس مذکر و گروه‌های سنی 20-10 سال و 70-60 سال از این نظر بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
417 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p2195034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!