بررسی مورفومتریک، مولکولی و فیلوژنی گونه های انگل داکتیلوژیروس در کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix.) و کپورسرگنده (Hypophthalmichthys nobilis.) پرورشی استان گیلان با استفاده از ژن 28SrDNA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

داکتیلوژیروس از انگل های خارجی شایع در آبشش کپور ماهیان است. این انگل ها از ویژگی میزبانی بالایی برخوردارند و بسیاری از گونه ها تنها واجد یک میزبان خاص می باشند.

هدف

با توجه به گزارشاتی از گونه های داکتیلوژیروس اختصاصی کپور نقره ای در کپور سرگنده و نیز حضور داکتیلوژیروس های کپور سرگنده در کپور نقره ای اقدام به بررسی داکتیلوژیروس های شایع در این دو گونه ماهی گردید. روش کار: 81 عدد کپور نقره ای و 82 عدد کپور سرگنده از 10 مزرعه پرورش ماهی در استان گیلان صید و پس از تهیه لام مرطوب انگل های داکتیلوژیروس با گلیسرین ژلاتین تثبیت شدند. به منظور ریخت سنجی نمونه ها از نرم افزارImage J برای 7 اندازه گیری نقطه به نقطه بر روی تصاویر به دست آمده استفاده شد. ترسیم نمونه های انگلی بوسیله لوله انجام و با کلیدهای شناسایی مقایسه و شناسایی انگل ها صورت گرفت. جهت بررسی مولکولی استخراج DNA از یک انگل داکتیلوژیروس انجام و تکثیر ناحیه 28SrDNA با پرایمر های مربوطه در دستگاه PCR انجام شد.

نتایج

توالی های بدست آمده پس از بلاست در بانک ژن نتایج بررسی مورفولوژیک و مورفومتریک انگل ها را تایید نمود. توالی ها به ترتیب با شماره های MG825611 و MG825765 برای انگل های داکتیلوژیروس هیپوفتالم ایکتیس و داکتیلوژیروس ساچنگتای جدا شده از کپور نقره ای و MH023397 و MH023399 برای انگل های داکتیلوژیروس آریست ایکتیس و داکتیلوژیروس نوبیلیس جدا شده از کپور سرگنده در بانک ژن ثبت شدند. ترسیم درخت فیلوژنتیک قرابت ژنتیکی انگل های جدا شده از این ماهیان را نشان داد. 

نتیجه گیری نهایی:

 به نظر می رسد گاهی بطور ناخواسته و یا سهوی در کارگاه های تکثیر کشور، ماهیان دورگه تولید می شوند. عدم خلوص نژادی موجب می گردد تا این ماهیان علاوه بر راندمان رشد و پرورشی ضعیف تر، میزبان طیف وسیع تری از داکتیلوژیروس های اختصاصی کپور نقره ای و کپور سرگنده باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
310 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p2195171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!