تاثیر شاخص های سلامت و متغیرهای کلان اقتصادی بر سطح امید به زندگی (مقایسه ی کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته با رویکرد Panel Data): یک مطالعه توصیفی-تحلیلی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

عوامل اقتصادی و اجتماعی تاثیر زیادی بر سلامت و به تبع آن بر امید به زندگی دارد. سلامت به معنی برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و تنها نبود بیماری و معلولیت و ناتوانی نیست. وضعیت سلامت بستگی به عوامل اثرگذار بر آن شامل عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط فیزیکی، عوامل ژنتیکی و میزان دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی دارد. اندازه گیری وضعیت سلامت جوامع را با شاخص های بهداشتی می سنجند. تحقیق حاضر به مقایسه تاثیر شاخص های سلامت و متغیرهای کلان اقتصادی بر سطح امید به زندگی می پردازد.

روش کار

این مطالعه نخست عوامل موثر بر شاخص امید به زندگی را تشریح می کند، سپس با استفاده از روش Panel Data در بازه زمانی 2010 الی 2018 برای کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه با استفاده از نرم افزار  Eviews  اقدام به تخمین تاثیر شاخص های کلان اقتصادی (رشد اقتصادی، تورم و بیکاری) و شاخص های سلامت (مخارج سلامت، فقر غذایی، نرخ مرگ ومیر و سطح تحصیلات) بر میزان امید به زندگی نموده است.(اطلاعات کشورهای موردبررسی از سایت بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و گزارش بهداشت جهانی، استخراج شده است.)

یافته ها

برای تعیین مدل بهینه از آزمون های F لیمر و هاسمن استفاده گردید. بر اساس این آزمون ها در هر دو دسته کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، عرض از مبدا برای کلیه مقاطع یکسان نبود و از روش Panel Data  استفاده شد و تخمین مدل در حالت اثرات ثابت بر تخمین مدل از دیگر روش ها اولویت دارد.
در کشورهای درحال توسعه نرخ تورم، بیکاری و نرخ مرگ ومیر و فقر غذایی تاثیر منفی بر شاخص امید بر زندگی داشته و تاثیر رشد اقتصادی، تحصیلات و مخارج بهداشتی بر این شاخص مثبت ارزیابی می گردد اما با توجه به سطح معنی داری متغیرهای تحقیق مشاهده می گردد تاثیر تحصیلات و مخارج بهداشتی بر شاخص امید به زندگی به دلیل آنکه> 0.05  ProbED   و > 0.05   ProbCH   می باشند، معنی دار ارزیابی نمی گردد. این امر می تواند ناشی از پایین بودن سطح تحصیلات و مخارج تخصیص یافته به بهداشت در این کشورها باشد. همچنین در کشورهای توسعه یافته نرخ تورم، بیکاری و نرخ مرگ ومیر و فقر غذایی تاثیر منفی بر شاخص امید بر زندگی داشته و تاثیر رشد اقتصادی، تحصیلات و مخارج بهداشتی بر این شاخص مثبت ارزیابی می گردد اما با توجه به سطح معنی داری متغیرهای تحقیق مشاهده می گردد تاثیر تورم و نرخ مرگ ومیر بر شاخص امید به زندگی معنی دار ارزیابی نمی گردد(چون> 0.05   ProbP   و > 0.05   ProbLD   می باشند). این امر می تواند ناشی از پایین بودن نرخ تورم و نرخ مرگ ومیر در این کشورها باشد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج مقایسه پانل های کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه حاکی از آن است که تقریبا در هر دو دسته از شاخص های موردبررسی تاثیر شاخص های اقتصادی و سلامت بر شاخص امید به زندگی در کشورهای درحال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. این امر می تواند ناشی از وضعیت بد شاخص های اقتصادی و سلامتی در کشورهای درحال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته باشد که با هر تغییری در این متغیرها وضعیت شاخص امید به زندگی تغییرات بیشتری را نسبت به کشورهای توسعه یافته از خود نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
568 تا 575
لینک کوتاه:
magiran.com/p2195227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!