بررسی کارآیی فرآورده بیولوژیک Talaromyces flavus در کنترل بیماری های پژمردگی سیب زمینی در استان همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری پژمردگی آوندی سیب زمینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حال حاضر، رایج ترین روش برای کنترل این بیماری، استفاده از ارقام مقاوم و سموم شیمیایی است ولی این روش ها در برخی موارد موثر واقع نمی شود. یکی از روش های کنترل این بیماری، کنترل بیولوژیکی با استفاده از قارچ های مفید است. در این پروژه، ابتدا فرآورده بیولوژیکTalaromyces flavus از طریق تکثیر قارچ مذکور روی بستر سبوس برنج تهیه شد. سپس، در دو مزرعه، تیمار متاثر از غده های بذری آغشته به فرآورده بیولوژیک T. flavus با شاهد (شرایط زارع) مقایسه گردید. نتایج شهرستان همدان نشان داد که کاهش درصد وقوع و شدت بیماری پژمردگی آوندی در تیمار بیولوژیک نسبت به شاهد به ترتیب به میزان 22/22 و 26/55 درصد بوده است. همچنین، در این شهرستان، میزان افزایش عملکرد در تیمار بیولوژیک نسبت به شاهد به میزان 56/9 درصد محاسبه شد. از طرف دیگر نتایج شهرستان بهار نشان داد که کاهش درصد وقوع و شدت بیماری پژمردگی آوندی در تیمار بیولوژیک نسبت به شاهد به ترتیب به میزان 77/27 و 40 درصد بوده است. در مجموع با اجرای این پروژه مشخص شد که با کاربرد غده های بذری آغشته به قارچ کش بیولوژیک T. flavus در مزارع سیب زمینی کشاورزان، کاهش درصد وقوع و شدت بیماری پژمردگی آوندی و افزایش عملکرد تحقق می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2195792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!