اثر ضد بیوفیلم پپتید ملیتین علیه جدایه های کلینیکی سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از عفونت های سوختگی بیمارستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیوفیلم اجتماعی از میکروارگانیسم ها است که به یک سطح متصل شده و توسط مواد پلیمری خارج سلولی پوشیده می شوند. گاهی بیوفیلم را میتوان به عنوان یک استراتژی دانست که بعضی از میکروارگانیسم ها از آن استفاده می کنند تا بتوانند خود را از اثرات زیانباری که در محیط طبیعی و بدن میزبان است حفظ کرده و اینگونه شانس بقای خود را افزایش دهند. هدف این مطالعه بررسی اثر ضد بیوفیلم پپتید ملیتین روی سویه های کلینیکی سودوموناس آیروژینوزا تولید کننده بیوفیلم جدا شده از عفونت های سوختگی بیمارستانی بود.

روش کار

در این مطالعه میزان اثر ضد بیوفیلمی، میزان درصد کاهش تشکیل بیوفیلم و کینتیک تخریب بیوفیلم سودوموناس آیروژینوزا در غلظت های مختلف ملیتین به روش رنگ سنجی با کریستال ویوله اندازه گیری شد. عدم رشد در محیط مولر هینتون اگار و کاهش دانسیته اپتیک نشان دهنده تاثیر پپتید ملیتین بر روی بیوفیلم باکتری سودوموناس ایروژینوزا می باشد.

یافته ها

نتایج تخریب و کشندگی باکتری های داخل بیوفیلم نشان داد که ملیتین می تواند در مدت کوتاهی در عرض 2 ساعت از بیوفیلم عبور کرده و باکتری های داخل آن را نابود کند. در همین راستا نتایج درصد کاهش تشکیل بیوفیلم نیز نشان داد که در 18 ساعت بیشترین کاهش رخ داده است.

نتیجه گیری

ملیتین به مقدار 4 و 8 میکروگرم تمام باکتری های پالنکتونیک مورد بررسی را مهار یا از بین برد در حالی که در 50 میکروگرم الیه بیوفیلم را تخریب و تمام باکتری های داخل آن پس از 24 و 48 ساعت از بین برد. نتایج این پژوهش از این لحاظ با ارزش است که امید جهت درمان عفونت های سودوموناسی مرتبط با بیوفیلم در مبتالیان به سوختگی درجه 3 را افزایش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!