چالش های روان شناختی - اجتماعی ناباروری از دیدگاه زنان ایرانی: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشزمینه و هدف

گرچه ناباروری یک وضعیت پزشکی محسوب می گردد، اما ابعاد و پیامدهای آن از حوزه زیستی و جسمی فراتر رفته و دارای ابعاد و پیامدهای روان شناختی - اجتماعی نیز می گردد. این امر در خصوص زنان، با توجه به مقتضیات فرهنگی - اجتماعی حاکم بر جامعه ایرانی، اهمیت ویژه ای پیدا می کند. هدف از مطالعه حاضر، کشف چالش های روان شناختی - اجتماعی ناباروری از دیدگاه زنان ایرانی می باشد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع کیفی و به روش داده بنیاد می باشد. داده ها از طریق انجام مصاحبه عمیق با 33 نفر از بانوان نابارور مراجعه کننده به مرکز تحقیقاتی- درمانی ناباروری میلاد و مراکز بهداشتی- درمانی شهر مشهد جمع آوری گردید. فرایند جمع آوری داده ها تا حصول اشباع نظری ادامه یافت. مصاحبه ها، با رضایت قبلی مشارکت کنندگان ضبط گردید. تجزیه وتحلیل داده های پژوهش حاضر به روش استراوس و کوربین و با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام گرفت.

یافته ها

تجزیه وتحلیل مصاحبه های صورت گرفته با مشارکت کنندگان منجر به پدیدار شدن سه طبقه اصلی میکروسیستم، مزو سیستم و ماکروسیستم و 12 زیر طبقه چالش هیجانی و عاطفی، چالش جسمانی، چالش اطلاعاتی، ارتباط با همسر، ارتباط با خانواده، ارتباط با دوستان، تاثیر جامعه و فرهنگ، تاثیر مذهب و تاثیر سیستم کلان اقتصادی گردید.

بحث و نتیجه گیری

تشخیص و درمان ناباروری تجربه ای دشوار برای زنان محسوب می شود که تاثیرات آن علاوه بر ایجاد چالش های فردی همچون شوک ناشی از تشخیص و افسردگی، بر روابط اجتماعی با اطرافیان همچون همسر، خانواده و دوستان و نیز جهان بینی زنان نابارور تاثیر می گذارد. هریک از این مضامین مطرح شده، می تواند به عنوان یک هدف درمانی بالقوه در نظر گرفته شده و برای طراحی مداخلات درمانی بکار روند.

زبان:
فارسی
صفحات:
447 تا 459
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!