تعیین میزان فراوانی درگیری پنهان غدد لنفاوی گردن در مبتلایان به سرطان سلول سنگفرشی حنجره (در بیمارستان امیراعلم بین سال های 91 تا 96)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سرطان سلول سنگفرشی 85 درصد بدخیمی های حنجره را شامل می شود. در برخی موارد غدد لنفاوی علیرغم اینکه درگیر سرطان شده اند هیچ علایم خاصی را از خود بروز نمی دهند. مطالعات قبلی نشان داده اند میزان عود بیماری در بیمارانی که تحت درمان دیسکسیون انتخابی غدد لنفاوی گردن قرارمی گیرند به طور معنی داری پایین تر از بیمارانی است که این عمل در آن ها صورت نمی گیردس. در این مطالعه بر آن شدیم تا میزان فراوانی درگیری پنهان غدد لنفاوی گردن را در مبتلایان به سرطان سلول سنگفرشی حنجره بررسی نموده و از این طریق گام مهمی در انجام هدفمند دیسکسیون انتخابی غدد لنفاوی گردن در این بیماران برداریم.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی، گذشته نگر و مقطعی بوده و شامل بررسی پرونده بالینی بیماران مبتلا به سرطان حنجره مراجعه کننده به بیمارستان امیراعلم طی 5 سال از آغاز سال 1391 لغایت پایان سال 1396 است که پس از بررسی های بالینی و رادیولوژیک نشان داده شد که 66 نفر آنان مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی حنجره و در مرحله N0 هستند این گروه از بیماران به عنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. تعدادی از بیماران با وضعیت مشابه به دلیل کامل نبودن اطلاعات پرونده از مطالعه خارج شدند. نهایتا" داده ها پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار SPSS V.22 آنالیز شد.

یافته ها

از مجموع بیماران موردمطالعه 29 نفر (44 درصد) مبتلا به سرطان چاکنای، 29 نفر (44 درصد) مبتلا به سرطان فوق چاکنای و 8 نفر (12 درصد) مبتلا به سرطان زیر چاکنای بودند. در بین این بیماران در 26 نفر (5/39 درصد) متاستاز به غدد لنفاوی وجود داشت (متاستاز پنهان یافت شده در پاتولوژی بعد از عمل). در 40 نفر (5/60 درصد) متاستاز در غدد لنفاوی وجود نداشت. از 26 بیماری که متاستاز غدد لنفاوی داشتند 11 مورد مبتلا به سرطان چاکنای و 13 بیمار مبتلا به سرطان فوق چاکنای و 2 مورد مبتلا به سرطان زیر چاکنای بودند.

بحث و نتیجه گیری

نظر به شیوع نزدیک به 20 درصدی متاستاز مخفی غدد لنفاوی در مبتلایان به سرطان سلول های سنگفرشی حنجره که در مرحله 0N هستند توصیه می شود در کنار جراحی تومور نسبت به دیسکسیون انتخابی غدد لنفاوی گردن اقدام گردد چراکه این اقدام سبب کاهش عود بیماری در بیماران موردنظر خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
460 تا 466
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!